Det norske selskapet HAV Design får gjennombruddskontrakt i USA.
CREST, som er et amerikansk felleseid selskap av Crowley og ESVAGT, har valgt HAV Design til å utvikle et nytt havvind servicefartøy (SOV) som skal anvendes på Coastal Virigina Offshore Wind-prosjektet.
Kontrakten er et gjennombrudd i USA for HAV Design, som blir den første europeiske skipsdesigneren som utvikler en SOV for det amerikanske markedet.
– Vi har designet og utviklet mange SOV-er for bruk i krevende offshoremiljø, men dette er første gang vi designer et fartøy for det amerikanske markedet. Vi vet godt hvilke driftsfordeler som skipsdesignet vårt byr på, så vi tror denne kontrakten kan åpne døren for ytterligere designarbeid i USA, sier Gisle Vinjevoll Thrane, salgsdirektør i HAV Design.
Det nybygde hybridfartøyet vil være av HAV 833 SOV-design og skal bygges av Fincantieri Bay Shipbuilding som holder til i Sturgeon Bay, Wisconsin. HAV Designs kontrakt er med Fincantieri Bay Shipbuilding.
Det ABS-klassifiserte fartøyet vil være 88 meter lang og 17.6 meter bred. Skipet har plass til et mannskap på 20 samt 60 havvindspesialister. Fartøyet skal seile under amerikansk flagg og etter planen være i drift i 2026. USA har satt som mål å installere 30 GW med havvind innen 2030. Ifølge klassifiseringsselskapet American Bureau of Shipping (ABS) og andre bransjeeksperter vil denne storstilte utbyggingen kreve mer enn 100 amerikanske fartøy.
USA har satt som mål å installere 30 GW med havvind innen 2030. Ifølge klassifiseringsselskapet American Bureau of Shipping (ABS) og andre bransjeeksperter vil denne storstilte utbyggingen kreve mer enn 100 amerikanske fartøy.
HAV Design har ikke oppgitt verdien på kontrakten.