Uvær og klimaaktivister skapte trøbbel under transporten av produksjons- og lagringsfartøyet Shell Penguins FPSO.
Platformen ble bygget i kina og ankom Haugesund søndag 12. februar.
– Den er på vei til oss hvor den skal ferdigstilles før den skal ut på felt. Arbeidet består av testing av utstyret som er om bord, fortalte Mona Winge, Kommunikasjonssjef for Aibel, til Ocean24 i forrige uke.
Bordet av Greenpeace-aktivister
Plattformen ble torsdag 31. januar bordet nord for Kanariøyene av aktivister fra miljøorganisasjonen Greenpeace. Aktivistene skal ha oppholdt seg i fartøyet i 13 dager, før de på søndag gikk av i Haugesund.
– Aksjonen synes å være rettet mot Shell. Det var seks aksjonister om bord. Det er norske myndigheter som håndterer denne situasjonen, sier Winge.
Winge forteller også at dårlig vær skapte noen dagers forsinkelse av fartøyet.
Skal sendes til Nordsjøen
Winge forteller at plattformen skal ligge i Haugesund frem til sommeren. Deretter skal den transporteres til Nordsjøen.
– Platformen skal sendes til den britiske sektoren av Nordsjøen. Der skal den skal opereres av Shell, forteller hun.
Venter flere nye vindplatformer
Aibel har også vindplattformen Dogger bank A liggende i Haugesund for ferdigstilling. Plattformen skal i løpet av våren seile ut til Doggerbank-havvindfeltet øst for Nord-England.
– Platformene Dogger Bank B- og C skal også til oss for å ferdigstilles i løpet av de neste årene. De bygges for øyeblikket på verftet vårt i Thailand. I tillegg ventes vindplattformen Dolwin Epsilon. Her blir det med andre ord nok å gjøre.
– Vi skal jobbe mye med bunnfaste vindplattformer i tiden fremover. Det er et internasjonalt marked som vi har vært inne på siden 2010 og som stadig er i vekst. Omtrent halvparten av våre bestillinger er nå fra aktører innen fornybar energi, forteller Mona Winge.
Mona Winge, Kommunikasjonssjef i Aibel. (Foto: Elisabeth Tønnessen/Aibel)