Cemre Shipyard har tildelt HAV GroupS datterselskap Norwegian Electric Systems en kontrakt for å levere energidesign og styringssystemer til to «Windkeeper» service operasjonsfartøy (SOV).
– Hovedhensikten med å skreddersy fartøyenes energidesign og smarte kontrollsystem er å møte fartøyenes strenge krav til redundans, og i forlengelsen av denne optimaliserte energieffektiviteten. Dette fører igjen direkte til lavere driftskostnader og utslipp til luft, sier salgssjef i Norwegian Electric systems, Egil Bremnes.
Norwegian Electric Systems (NES) har sammen med GC Rieber-teamet, har utviklet et «game changer» energidesign som kan betjenes med et minimum av motorer i gang.
– Dette er svært innovative fartøyer, og vi er glade for at Cemre Shipyard og GC Rieber Shipping har betrodd NES oppgaven med å gjøre dem så energieffektive som mulig. Det har vært et privilegium å jobbe med både GC Rieber og Cemre om denne leveransen. To svært kompetente selskaper med like kompetente prosjektteam, legger Bremnes til.
Windkeeper SOV-ene er basert på metodikk og design som gir offshore vindmarkedet forbedret drift, lavt drivstofforbruk og muligheten for helelektrisk drift i felten.
NES skal designe, montere og teste systemene ved hovedkontoret i Godvik utenfor Bergen. Selskapets anlegg i Egersund og Ålesund vil også støtte prosjektet. Levering av utstyret er planlagt i begynnelsen av 2024.
Det nylig etablerte NES-kontoret i Istanbul, Tyrkia, vil bidra med lokal verftsstøtte og igangkjøring.