Ammoniakkdrevne Viridis Bulk Carriers har signert intensjonsavtale med Stema Shipping, for å bli med i samarbeidet Flexbulk.
Stema slutter seg til de andre syv lasteeierne Elkem, Vestkorn, Yara, BioMar, Franzefoss Minerals, Viken AT Market og Saltimport i Flexbulk – NH3 power-prosjektet.
– Stema Shipping A/S er glade for å annonsere at vi blir med i FlexBulk-prosjektet – NH3 Power. Med denne muligheten får vi sjansen, sammen med prosjektpartnerne, til å være en del av et svært ambisiøst prosjekt for å lansere en flåte med nullutslipps short sea bulkskip, sier Jens Madsen, leder for befraktning i Stema Shipping.
Selskapet Viridis melder at de siden oppstarten av prosjektet i 2020 har oppnådd betydelig teknisk utvikling og optimalisering av fartøyenes design. Dette betyr at Viridis-fartøyene vil møte lasteeiernes behov for lastekapasitet, ha lignende seilingsrekkevidde som dagens flåte av short sea bulk skip, og opprettholde mannskaps- og samfunnssikkerhet på nivå med konvensjonelle fartøyer. Viridis Bulk Carriers forventer å legge inn bestillinger på skip i løpet av 2023, med levering fra verft som starter i 2025.
Økte utslippsreduksjonsmål
– Nå som den maritime næringen beveger seg mot nullutslipp er det viktig at de nye grønne skipene støtter de operasjonelle behovene og fleksibiliteten lasteeierne krever. Det betyr at morgendagens grønne fartøyer må ha tilsvarende operasjonell kapasitet, som lasteinntak og seilingsrekkevidde, for at dette skal kunne skje raskt. Viridis-skipene kan seile i hele den nordeuropeiske regionen uten å trenge en fullskala utbygging av bunkerinfrastruktur fra dag én. Ammoniakk har den desidert beste energitettheten av nullkarbonalternativene for å støtte dette. Dette er den eneste måten avkarboniseringen av den maritime industrien vil kunne skje raskt», sier Karl Arthur Bræin, i Viridis Bulk Carriers.
EU og IMO øker nå sine utslippsreduksjonsmål for den maritime industrien, og Viridis vil etterkomme ny regulering og gi befraktere overlegen GHG-reduksjon, samtidig som skipene tilbyr fleksibilitet på grunn av seilingsrekkevidde på over 3,000 nm. Viridis Bulk Carriers er også konsortium medlem av Ammonia Fuel Bunkering Network, som skal bygge et bunkringsnettverk i Skandinavia i samarbeid med Yara. Den første terminalen vil bli levert i 2024 som en del av det Grønn Plattform-støttede prosjekt. Yara har forhåndsbestilt ytterligere 15 bunkringsterminaler for det skandinaviske markedet. Dette sikrer leveringssikkerhet for ammoniakkdrivstoff til Viridis Bulk Carriers flåten.