Hos Semco Maritime på Hanøytangen går boreriggene unna som varmt hvetebrød. Verftet melder om høyt arbeidstrykk og store bestillinger.
På Hanøytangen på Askøy er det fullt trykk. Boreriggen Ocean Endevour er på vei mot Nord-Europas største tørrdokk for en overhaling. Riggen skal utrustes for nye oppdrag for oljeoperatør Shell, som er ventet å ta mellom 60 og 90 dager.
Den kommende tiden vil også Odfjells West Hercules fortøyes hos Semco for å gjennomgå en 5-årig SPS. Skipet skal klasses og modifiseres, og beregnet arbeidstid er mellom 2-3 måneder, ifølge verftet selv.
Natt til 4. oktober dro Deepsea Bollsta til Hauglandsosen på Os for å gjennomføre endelige tester før hun settes i drift. Så snart disse er ferdige, påbegynner hun sin ferd til nye jaktmarker i Namibia. Søsterrigg Deepsea Mira ligger ennå fortøyd, men drar trolig på oppdrag til Sør-Afrika om kort stund.
Det er Odfjell Drilling som for tiden opererer begge.
Dagsprisen for rigger lå nylig på mellom 300 000 og 400 000 amerikanske dollar. Riggselskapet Deepsea spekulerer i at prisen passerer 500 000 dollar ved utgangen av året.
Høyt trykk på flere måter
Yard Manager på Hanøytangen, Rune Ulvik Paulsen, legger ikke skjul på at det er mye arbeid for tiden. Det er likevel ikke bare arbeidstrykket som presser på.
Den anspente sikkerhetssituasjonen som preger hele industrien, særlig etter sabotasjen av Nord Stream 1 og 2, er til å føle på. Også på Hanøytangen:
-Vi er spesielt årvåkne grunnet den sikkerhetssituasjonen som vi nå har.