Det enkle fungerer som regel best, mener de 13 medarbeiderne i IT-selskapet Telaris i Kristiansand.
Med en selvutviklet programvarepakke som kan ta hånd om alle prosesser i et selskap, hjelper Telaris over 80 store og små bedriftskunder med å holde orden på driften. Deres største fortrinn er at de leverer et komplett system, med smarte løsninger på kompliserte oppgaver, og som i tillegg er enkelt å bruke.
– Fordelen er at vi har bygd opp programvaren selv fra bunnen av. Alle moduler henger sammen og kommuniserer med hverandre. Og aller viktigst; vi har et fleksibelt og lettfattelig brukergrensesnitt som kundene setter stor pris på, sier daglig leder Roy Jørgensen.
En målbevisst satsing på den maritime næringen de siste årene har gitt resultater. Omsetningen vokser, og flere medarbeidere har kommet til. Nå har Jørgensen og hans medarbeidere ambisjoner om å ta nye skritt.
– Vi ser store muligheter for å vokse videre, og er nå på utkikk etter en strategisk partner som kan hjelpe oss å realisere ambisiøse planer, sier Jørgensen.
Fra garasjeporter til oljerigg
Ingen oppgave er for stor, og ingen for liten for Telaris. Deres systemer har hjulpet oljeservicebedriften Nymo å holde styr på store leveranser til Johan Sverdrup-plattformen i Nordsjøen. Telaris sørger også for at sørlandsbedriften Agderport har kontroll over alt fra ordretilgang til delebestilling og produksjonsflyt. Telaris leverer tjenester til store bedrifter, så vel som til butikker med én ansatt.
– Det er veldig motiverende å se at systemet vi tilbyr, bidrar til forenkling og effektivisering i både små og store selskaper. Det kan være alt fra en enkel kassaløsning i en liten butikk til styring av store og kompliserte prosesser, som å bygge plattformer eller subsea-moduler, sier Jørgensen.
Forenkling og oversikt
Telaris PCS ble etablert av Roy Jørgensen og Øyvind Selbek i 2012, og har hovedkontor i Kristiansand. De så store muligheter for digitalisering av bedriftsprosesser og rutiner.
De ønsket å sette manuelle prosesser inn i system, og forenkle kontrollfunksjoner og rapportering, for å gjøre bedrifter mer effektive. Stikkord er big data og digitalisering av rutiner og manuelle prosesser.
Alle leveranser starter med at Telaris setter seg ned sammen med kunden og går gjennom
bedriftens virksomhet. Det handler om å forstå hva de jobber med, arbeidsprosesser og behov.
– Vi skreddersyr løsninger og brukergrensesnitt til kundens behov og deres gjennomføringssystem. Vi henter inn alt av bedriftens kundehistorikk og tidligere leveranser, for en mest mulig sømløs overgang til nytt system. Alle programmoduler og data blir samlet og lagt i skyen, sier Jørgensen.
Alt på et brett
Teknologibedriften Optilift er en av mange bedrifter som har opplevd fordelene med Telaris sin «alt i ett»-løsning. Optilift holder til Kristiansand og leverer avansert teknologi for måling og styring av kraner og lasthåndteringsutstyr on- og offshore.
– Den største fordelen med Telaris er at de leverer ett system for en rekke arbeidsoppgaver. Hos oss håndterer det tilbudsgenerering, innkjøp, lagerhåndtering, arbeidsordre og sjekklister, helt fram til leveranse og fakturering. Systemet gir oss god statusoversikt og forenklet rapportering, sier Torbjørn Engedal, CTO i Optilift.
For Jørgensen og hans kolleger i Telaris er slike tilbakemeldinger gull verd i jakten på nye virksomheter som drømmer om å bytte ut eldre og tungrodde ERP-systemer med noe enkelt og brukervennlig.
Om Telaris PCS AS
I dag fremstår Teralis® som et komplett og anvendelig ERP-system med integrasjonsmuligheter mot regnskap, kasse og andre tredjepartsprogrammer. Selskapet har små og store kunder i ulike bransjer som industri, energi, bygg og marine.