En ny studie peker på at Norges havnekapasitet ikke er tilstrekkelig for å støtte regjeringens havvindplaner, og at flere egnede havner ligger for langt nord til å være kommersielt attraktive.

– Uten havner blir det ingen havvind, sier Erik Rindvoll, Project Lead HPO OW North Sea Basin i Innovasjon Norge.
Under havvindkonferansen High Wind Conference i Stavanger presenterte Erik Rindvoll funnene fra en analyse utført av Royal HaskoningDHV på oppdrag fra Innovasjon Norge. Studien undersøker utviklingen av havvind i Nordsjøbassenget frem mot 2050 og peker på at flere av de eksisterende havnene ligger for langt nord til å være kommersielt attraktive i en tidlig fase.
– De ligger imidlertid alle et stykke nord, og kanskje for langt nord til å være kommersielle på dette stadiet. Men det er flere havner som har, eller har hatt, planer om oppgraderinger og kan dermed bli en havn å regne med fremover. Så alt er ikke dårlig, sier Rindvoll.
Ifølge Rindvoll har Norge gode forutsetninger for å bli en ledende aktør i produksjon av flytere, men han understreker at det krever betydelige investeringer i havneinfrastruktur.
– Gitt investeringene som trengs for å realisere dette, er vi avhengige av en forutsigbar pipeline av prosjekter. Derfor må vi raskt komme i gang med utviklingen av havnene våre, for Skottland er allerede godt i gang. Det er en slags konkurranse her også, sier han.
Teknologisk og økonomisk usikkerhet
Samtidig peker han på flere utfordringer knyttet til finansiering og gjennomføring av havneutviklingen.
– For å kunne skalere opp og gjøre havnene klare, trengs enorme investeringer. Men det er mange utfordringer som er krevende for investorene. Det er stor usikkerhet rundt prosjektflyten, og businesscasen generelt er utfordrende. Marginene er lave, løpetidene lange, og det er betydelige teknologiske risikoer, sier Rindvoll.
I tillegg skiller de norske forholdene seg fra andre europeiske havvindmarkeder, noe som kan komplisere utbyggingen.
– Det flytende markedet er hovedsakelig mellom Skottland og Norge i Nordsjøbassenget. Men det er stor forskjell på de to kontinentalsoklene. På norsk side er det betydelig dypere, og det kompliserer ting. Vi trenger en annen type teknologi for å få flytere til å fungere her. Derfor er det viktig at vi har institusjoner og testsentre som Enova og Met-senteret, sier han.
– Haster å komme i gang
Ifølge studien vil behovet for havnekapasitet øke gradvis, men dersom utviklingen ikke starter snart, kan det bli vanskelig å innfri ambisjonene.
Ser vi på utviklingen på norsk side, og gitt at regjeringen holder fast ved ambisjonene sine, bygger kapasitetsbehovet seg opp som en bølge. Hvis vi ikke starter med utviklingen nå, vil vi komme til et punkt hvor kapasitetsbehovet overstiger det vi klarer å bygge ut i tide, sier Rindvoll.
Han understreker at bygging av havner tar lang tid.
– Norge er ikke raskest i klassen på dette området, så det haster faktisk ganske mye å sette i gang, sier han.