Equinor har tildelt Tromsø-baserte Lufttransport RW oppdraget med å operere fem nye helikoptre fra helikopterprodusenten Leonardo. De skal brukes til passasjertransport på norsk sokkel fra Sola og Florø.
De fem nye helikoptrene har typebetegnelsen AW189, og inngår i en ny generasjon helikoptre som skal operere på norsk sokkel.
Skal supplere Sikorsky S-92
I fjor inngikk Equinor avtaler om å anskaffe 15 nye helikoptre for å redusere avhengigheten av dagens ene modell. I tillegg til de fem helikoptrene fra Leonardo, skal Bell levere 10 helikoptre av typen Bell 525 fra 2026.
– Sikkerheten til våre ansatte som reiser med helikopter er vår høyeste prioritet. Nye helikoptertyper gir økt robusthet i helikoptertrafikken. Trygg, forutsigbar og effektiv transport er avgjørende for at vi skal opprettholde et sikkert og høyt aktivitetsnivå på norsk sokkel i lang tid framover, sier Ørjan Kvelvane, direktør for Felles Driftsstøtte i Utvikling og produksjon Norge i Equinor.
Avtalen med det norske selskapet Lufttransport er den første operatøravtalen etter bestillingen av nye helikoptre, som skal supplere dagens Sikorsky S-92. Lufttransport har lang erfaring med krevende norske forhold, de har gode sikkerhetsresultater og er kvalifisert for offshoreflygning både av Luftfartstilsynet og av Equinor. Selskapet skal også starte søk- og redningsoperasjoner for Equinor med oppstart tidlig 2026.Denne kontrakten ble de tildelt for ett år siden.
Settes i drift utover sommeren og høsten
– Lufttransport er den operatøren som har mest erfaring med Leonardo-helikopter i Norge, noe som er en fordel når vi skal sikre god innføring av de nye helikoptrene, sier Kvelvane.
AW189-helikoptrene fra Leonardo er en nyere helikoptertype med godt utprøvd teknologi, og høyt sikkerhetsnivå. Helikoptertypen benyttes i offshoreindustrien over hele verden. AW189 har gode egenskaper i forhold til passasjerkomfort, støyreduksjon og lavere utslipp, samt gode støttesystemer for pilotene.
De to første helikoptrene ankommer Norge våren 2025 og vil gradvis settes i drift utover sommeren og høsten. De øvrige tre helikoptrene leveres og settes i drift i 2026.
Overtar eierskap
Equinor har i tillegg inngått avtale med selskapet Milestone Aviation Group, et selskap som er ledende innen helikopterleasing globalt. Selskapet vil ta eierskapet for AW189-helikoptrene når de er levert fra Leonardo.
– Vi har gjennom denne avtalen sikret oss en langsiktig rett til å disponere helikoptrene selv, og avtalen med Lufttransport gir oss en tredje operatør for tilbringertjenesten på norsk sokkel, ved siden av CHC og Bristow. Vi har klart å få på plass et sett av innovative avtaler som gir oss gode tekniske løsninger og økt robusthet, sier Mette Ottøy, anskaffelsesdirektør i Equinor.
Den faste avtalen med Lufttransport er rundt syv år, med opsjoner på seks år samlet. Samlet anslått verdi for avtalen, inkludert opsjoner, er rundt syv milliarder kroner.
Avtalen med Milestone er anslått til en totalverdi i overkant av to milliarder norske kroner for en kontraktslengde på opptil 20 år.