Styret i GreenH Bodø har tatt endelig investeringsbeslutning om å utvikle et grønt hydrogenanlegg i Bodø. Dette skjer etter at en finansieringspakke på til sammen en milliard kroner er ferdigstilt.
– Dette er et stort skritt for GreenH. Nå er vi i full gang med selve byggingen av hydrogenanlegget på tomten i Bodø. Dette er basert på solid støtte fra Enova og de internasjonalt anerkjente investeringsforvalterne Luxcara og SWEN Capital Partners i tillegg til mangeårige norske finansielle støttespillere i Infranordic, Lychegården, Brødrene London og Grieg New Energy. Anlegget blir det første i sitt slag i Nord-Europa, og vil ha kapasitet til å levere opptil 8,5 tonn hydrogen hver dag, sier Morten Solberg Watle, administrerende direktør i GreenH.
I løpet av de siste årene har Paris-baserte SWEN Capital Partners (gjennom SWEN Impact Fund for Transition 2 – SWIFT 2) og den Hamburg-baserte kapitalforvalter Luxcara gått inn i Green H og sikret selskapet og datterselskapet GreenH Bodø AS ca. 1 milliard kroner gjennom rettede emisjoner, låneordninger og et aksjekjøp.
GreenH er en erfaren grønn hydrogenutvikler med prosjekter i Bodø, Kristiansund, Tønsberg, Sandnessjøen og Rogaland. GreenH har utviklet prosjektet i Bodø i over fire år. I november 2024 tildelte Enova 391 millioner kroner i støtte til GreenH-prosjekter, inkludert 129 millioner kroner til hydrogenanlegget på Langstranda i Bodø, noe som ble formelt godkjent i desember. Denne støtten var sentral for at Bodø-prosjektet kunne nå endelig investeringsbeslutning.
– Det er gledelig å se at støtten fra Enova så raskt fører til investering i et viktig hydrogenknutepunkt langs norskekysten for maritim sektor. Dette er et viktig første skritt for å realisere den første fungerende verdikjeden for hydrogen som maritimt drivstoff i Norge, og dermed bane vei for en maritim sektor med nullutslipp frem mot 2050, sier Sigmund Ø. Størset, seniorrådgiver og leder for Enovas hydrogenprogram.
– Støtten fra Enova i tillegg til eksisterende og nye investorer som er sikret gjennom 2024 er oppsiktsvekkende. Kompetansen og midlene som nå tilføres selskapet vårt skiller seg virkelig ut i dagens norske kapitalmarkeder. Vi har sikret støtte fra investorer som måler prosjektene våre mot europeiske og globale standarder, sier Christian Knoph, finansdirektør i GreenH.
– Bodø-prosjektet har alle nøkkelelementene som trengs for et vellykket grønt hydrogenprosjekt: et sterkt og engasjert felles team fra Luxcara og GreenH, nærhet til lokal etterspørsel som fergeoperatøren Torghatten Nord samt tilgang til billig og stabil fornybar kraft. Muligheten for å tjene penger på restvarme og oksygen gir ekstra verdi. Det er banebrytende virksomheter som dette som vil skape den første bølgen av vellykkede grønne hydrogenprosjekter, sier Halvor Nessen, investeringssjef i Luxcara.
– Et drivstoff for fremtiden
SWEN Capital Partners har lang erfaring fra utvikling av fornybare energiprosjekter i Europa og Nord-Amerika og har omtrent 8,3 milliarder euro under forvaltning.
– Vi blir introdusert for nye hydrogenprosjekter på ukentlig basis, og GreenH skilte seg ut. Prosjektene deres er i en annen liga når det kommer til modenhet, både på den tekniske siden og markedssiden, sier Charlotte Virally, investeringsdirektør for SWEN CPs Impact Fund.
Bodø-anlegget vil i fase 1 ha en elektrolysørkapasitet på 20 MW og en årlig hydrogenproduksjonskapasitet på opptil 3.100 tonn grønt hydrogen. Det produserte hydrogenet skal leveres til Vestfjordsambandet, som opereres av Torghatten Nord, med planlagt driftsstart i 2026. Anlegget blir det første som leverer trykksatt grønt hydrogen direkte fra anlegget til et maritimt fartøy.
Støtten fra investorer og Enova vil finansiere pågående og videre utvikling av hydrogenprosjekter.
– Hydrogen er et drivstoff for fremtiden. Vi vil imidlertid ikke se storskala distribusjon av hydrogen før teknologien er utviklet og demonstrert flere ganger. Bodø-anlegget blir et nytt og spennende kapittel i det europeiske grønne hydrogenmarkedet, sier Morten Solberg Watle.