Norges vassdrags- og energidirektorat har gjennomført strategiske konsekvensutredninger for tre av de 20 havområdene som kan være aktuelle for havvind.
Arbeidet er gjort i samarbeid med flere direktorater og etater. NVE anbefaler å øke kapasiteten i Vestavind F noe og utlyse ett nytt prosjektområde i Sørvest F. NVE anbefaler at Vestavind B ikke åpnes for havvind nå.
I fjor identifiserte en bredt sammensatt direktoratsgruppe 20 havområder som kan være aktuelle for vindkraft. NVE fikk deretter i oppdrag å utrede hvordan havvind vil påvirke interesser og verdier i disse områdene, og om de egner seg for utbygging. I første runde har Energidepartementet bedt NVE om å utrede Vestavind F, Sørvest F og Vestavind B, med sikte på åpning og utlysning av prosjektområder i 2025.
Nå sender NVE utredningene og anbefalingene for hvert område til Energidepartementet. Utredningen av de resterende 17 områdene skal leveres sommeren 2025.
Har utredet Vestavind F, Sørvest F og Vestavind B
– Med utgangspunkt i 22 fagutredninger har vi vurdert hvilke konsekvenser utbygging av havvind vil få for miljø, samfunn og næringsliv i områdene Vestavind F, Sørvest F og Vestavind B. Vi har også vurdert nettkapasitet og behov for tiltak i nettet på land, sier Inga Nordberg, direktør i energi- og konsesjonsavdelingen.
I arbeidet har NVE brukt en referansegruppe fra Miljødirektoratet, Fiskeridirektoratet, Sokkeldirektoratet, Kystverket og Forsvarsbygg. De ulike etatene har bidratt med faglige vurderinger, kvalitetssikring, og fagrapporter innenfor de ulike temaene de forvalter.
Kapasiteten i Vestavind F kan økes
Vestavind F er et areal som inkluderer området Utsira Nord, som allerede er åpnet for inntil 1500 MW havvind. NVE vurderer at konsekvensene for trekkfugl og sjøfugl kan være alvorlige om det bygges ut mye mer havvind i dette området, men her er det vesentlige mangler i kunnskapen. Utover det vil de miljø- og samfunnsmessige konsekvensene av havvindutbygging i området i hovedsak være begrensede.
– Vi mener at omfanget av havvind i Vestavind F kan økes noe. Vår anbefaling er at kapasiteten økes med 500 – 750 MW. Det kan enten skje ved å åpne for økt kapasitet i de tre eksisterende prosjektområdene i Vestavind F, eller ved at et nytt prosjektområde etableres. For å begrense den samlede belastningen for fugl bør bare ett av alternativene velges, sier Nordberg.
NVE anbefaler også at myndighetene raskt setter i gang undersøkelser som kan øke kunnskapen om fugl i området. Det bør også settes vilkår om kunnskapsinnhenting og avbøtende tiltak i eventuelle konsesjoner.
– Kan utlyse nytt prosjektområde i Sørvest F
Sørvest F er et areal som inkluderer det allerede åpnede området Sørlige Nordsjø II. NVE vurder at konsekvensene for trekkfugl kan være alvorlige også i dette området dersom det bygges ut mye vindkraft. Men også her er det behov for mer kunnskap. De øvrige miljømessige konsekvensene er enten vurdert som begrensede, eller så er det identifisert avbøtende tiltak som kan redusere de negative konsekvensene.
– Vi mener at Sørvest F kan åpnes for havvindproduksjon, men i tråd med føre-var prinsippet anbefaler vi å gå varsomt fram. Etter vår vurdering er det forsvarlig å utlyse ett nytt prosjektområde i neste utlysningsrunde, men ytterligere utlysninger i dette området bør avvente til vi vet mer om virkningene for trekkfugl, sier Nordberg.
Anbefaler ikke å åpne Vestavind B foreløpig
Vestavind B er et nytt område som Energidepartementet har bedt NVE om å utrede og vurdere for åpning. Området ligger i Nordsjøen utenfor Vestland fylke.
– Vi anbefaler at Vestavind B ikke åpnes for havvind nå. Området er teknisk egnet, men de negative konsekvensene av havvind i dette området kan bli store for petroleumsnæringen, skipsfart og luftfart. I dette området er det imidlertid mindre konsekvenser for naturmangfold enn i de to andre områdene. Vi anbefaler å sammenligne Vestavind B med andre aktuelle områder, for å vurdere om det finnes alternative arealer som er like teknisk egnede, men med færre konflikter, sier Nordberg.
NVE anbefaler derfor at videre prosess for Vestavind B avventes til vi leverer den strategiske konsekvensutredningen av de øvrige 17 områdene i juni 2025, og at det da gjøres en ny vurdering av åpningsspørsmålet.