Fra og med lørdag 7. september er Troll B og C delvis drevet med kraft fra land. Dette vil redusere årlige utslipp fra norsk sokkel med 250.000 tonn CO2.
Dette er i tråd med Plan for utbygging og drift (PUD) for elektrifisering av Troll Vest (TWEL), som ble godkjent av norske myndigheter i 2021.
– Elektrifisering av Troll B og C er en viktig milepæl i arbeidet med å halvere utslippene fra vår virksomhet innen 2030. Prosjektet reduserer årlige CO2-utslipp tilsvarende 125.000 fossildrevne biler, sier Geir Tungesvik, konserndirektør for Prosjekter, boring og anskaffelser.
Kraften til Troll B og C kommer fra Kollsnes, nordvest for Bergen. Herfra går strømmen via et nytt elektrobygg felles for Troll og Oseberg feltene ut til Troll B i en 132 kV kraftkabel og derfra videre til Troll C.
Prosjektet har installert nye moduler på Troll B og C som tilpasser spenningen til systemene ombord. Prosessanleggene og andre kraftkrevende systemer på begge plattformene drives nå med elektrisitet, med unntak av de store eksportkompressorene, som fortsatt er gassdrevne.
– Elektrifiseringen av Troll Vest har skapt betydelig aktivitet hos norske leverandører. Over 70 prosent av investeringene i prosjektet har gått til selskaper i Norge. Jeg er svært fornøyd med at vi sammen med partnerne og leverandørene har lykkes med å gjennomføre prosjektet på en sikker og god måte, sier Tungesvik.
Reduksjonen av CO2 tilsvarer omtrent en halv prosent av hele Norges årlige utslipp. NOx-utslipp fra feltet reduseres også med rundt 850 tonn i året. Gass som ble brent i turbiner for å levere energi på plattformene, kan nå eksporteres og utnyttes mer effektivt i Europa.
– Vi har gjort flere nye funn i Troll- og Fram-området de siste årene. Elektrifisering av Troll B og C gjør at vi kan utvikle og produsere disse ressursene med svært lave utslipp. Troll-området skal fortsette å levere store mengder energi med lave utslipp og høy lønnsomhet i lang tid framover, sier Kjetil Hove, konserndirektør for norsk sokkel i Equinor.
TWEL prosjektet jobber videre med å fullelektrifisere Troll C slik at alt kraftbehov dekkes med kraft fra land. Tiltaket vil kutte årlige utslipp med ytterligere 200.000 tonn CO2 årlig. Totalt vil dette bidra til å kutte nesten fire prosent av de totale utslippene fra olje- og gassutvinning, rundt én prosent av totale utslipp i Norge.
Anlegget på Kollsnes og kabelen til plattformen er dimensjonert for en mulig framtidig fullelektrifisering også av Troll B.
Troll A-plattformen (Troll øst) var den første plattformen som fikk kraft fra land på norsk sokkel og har vært helt elektrifisert siden oppstart i 1996.