Corvus Energy har utviklet et nytt drivstoffcellesystem kalt Pelican, som skal gjøre det enklere og sikrere for skip å seile utslippsfritt over lengre avstander. Systemet har nå fått typegodkjenning fra klassifiseringsselskapet DNV.
Corvus Pelican drivstoffcellesystem er det første i sitt slag som er designet for å være iboende gass-sikkert. Dette betyr at systemet er bygget for å forhindre lekkasjer og eksplosjonsfare, noe som er avgjørende for sikkerheten om bord på skip.
Godkjenningen fra DNV bekrefter at systemet tilfredsstiller de strenge kravene til ytelse og sikkerhet som stilles i maritim sektor.
Basert på Toyotas teknologi
Pelican-systemet bygger på velprøvd teknologi fra Toyota, som har utviklet drivstoffceller brukt i over 30.000 biler verden over. Corvus har tilpasset denne teknologien for maritim bruk gjennom et treårig utviklingsprosjekt kalt H2NOR.
Ifølge Corvus-sjef Fredrik Witte har samarbeidet med Toyota og andre partnere med høy maritim kompetanse vært nøkkelen til suksess.
Det første Pelican-systemet er nå klart til å installeres om bord på «MS Skulebas», et fiske- og opplæringsfartøy eid av Vestland fylkeskommune. Med drivstoffceller og hydrogenlagring i tillegg til skipets eksisterende batterier, vil fartøyet kunne seile utslippsfritt i fire dager i strekk.