Zeevonk, et fellesforetak eid av Vattenfall og Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), er tildelt konsesjon for å bygge havvindparken IJmuiden Ver Beta i Nederland. Det 2 GW store prosjektet vil også inkludere et 50 MWp flytende solkraftverk til havs og en ny hydrogenelektrolysør i Rotterdams havn.
Det svensk-dansk-nederlandske konsortiet slo dermed ut konkurrentene i kampen om en av Nederlands største havvindutbygginger til dags dato. Zeevonk-prosjektet vil kombinere vind- og solkraft med hydrogenproduksjon i stor skala, for å støtte den videre avkarboniseringen av nederlandsk industri og samfunn.
Vattenfall og CIP har en betydelig portefølje av havvind-prosjekter i drift og under utbygging over hele verden.
– Nederland tar nok et viktig skritt i energiomstillingen med IJmuiden Ver. Vi er utrolig stolte over å ha blitt tildelt denne konsesjonen, og ser frem til å realisere planene våre for denne energiparken sammen med CIP, sier Martijn Hagens, administrerende direktør for Vattenfall Nederland.
– Vi i CIP er overbevist om at vårt sterke partnerskap med Vattenfall vil støtte opp om Nederlands reise mot en karbonnøytral fremtid. Tildelingen av IJmuiden Ver Beta er en milepæl for vårt energiomstillingsfond og et viktig steg mot et integrert energisystem i Nordsjøen, sier Felix Pahl, partner i CIP.
Havvindparken på 2 GW skal suppleres med et 50 MWp flytende solkraftverk, noe som vil utnytte havarealet mer effektivt enn et rent vindkraftprosjekt. Vind og sol utfyller også hverandre som energikilder og kan dele samme nettilknytning.
En stor elektrolysør på Maasvlakte-terminalen i Rotterdam skal bruke strømmen fra IJmuiden Ver Beta til å produsere hydrogen. Grønt hydrogen ventes å spille en nøkkelrolle i å erstatte fossile brensler og råstoff i industrien og transportsektoren.
Vattenfall eies av den svenske stat og har som mål å oppnå nullutslipp i hele verdikjeden innen 2040. CIP forvalter en rekke fond dedikert til fornybarinvesteringer, inkludert verdens største fond for grønn hydrogenproduksjon.
Havvindparken er planlagt å stå ferdig innen 2030, men en rekke forbehold og godkjenninger gjenstår før utbyggingen kan starte for fullt.