Ved årsskiftet var det ca 27 prosjekter under utbygging på norsk sokkel, Ocean24s oversikt viser at enda flere prosjekter siden er påbegynt. Dette gir ringvirkninger inn i hele verdikjeden. Ståle Kyllingstad, konsernsjef i IKM gruppen, forteller hvordan leverandørene påvirkes av byggeboomen på norsk sokkel.
Oljeetterspørselen falt sterkt i hele verden i første halvår av 2020 som følge av pandemien og det var derfor stor usikkerhet om utviklingen fremover. Som direkte effekt av skattepakken vedtatt av stortinget juni 2020 har oljeselskapene kunne gjennomføre planlagte investeringer.
– Gjennomføringen av disse prosjektene sikrer arbeidsplasser, bygger kompetanse og gir grunnlag for videre teknologiutvikling som vil være avgjørende for utviklingen i andre næringer som karbonfangst og -lagring, hydrogen, havvind, havbruk og mineraler, sa Aasland i forbindelse med godkjenning av hele 19 olje og gass prosjekter i 2022, sier Ståle Kyllingstad til Ocean24.
Det er tydelig at skattepakken har hatt en effekt.
– Den nåværende aktiviteten på norsk sokkel gir gode tider for leverandørindustrien. Det er mye arbeid og generelt høy aktivitet i bransjen. Det skaper et sterkt behov for tjenester og produkter, særlig knyttet til vedlikehold på eksisterende felt, sier Kyllingstad til Ocean24.
Bedre samarbeidsklima
– Samarbeidet mellom operatørselskapene og leverandørindustrien er bedre enn det har vært på flere år. Aker BP fokuserer på partnerskap, noe som skiller seg fra den tradisjonelle tilnærmingen til f.eks Equinor. Men andre selskap, som Equinor har nå begynt å inngå lengre avtaler.
– Lengre avtaler gir leverandørene trygghet og gjør det blant annet enklere for leverandørene å investere i bedre utstyr. I tillegg inneholder de partnerskapsavtalene
som blant annet Aker BP praktiserer, tidligere involvering i prosjektene og planleggingene. Dette gjør det også enklere for leverandørene å investere.
Mangel på fagfolk
Kyllingstad mener at leverandørindustriene er godt rustet for den høye aktiviteten.
– Den aktiviteten som er i dag består av mye kjent teknologi, og er knyttet til modifikasjoner på eksisterende plattformer, rette plassering av eksisterende plattformer og utbygginger som både Aker, Vår og Equinor har høy aktivitet på.
Han har likevel noen bekymringer.
– En av de største utfordringene er mangelen på tilstrekkelig antall kvalifiserte fagfolk, og da spesielt ingeniører. Det er vanskeligere å rekruttere ansatte fra utlandet til Norge for kortere kontrakter på grunn av den svake kronen. Brexit har også redusert tilgangen på britisk arbeidskraft, som tidligere var normalen. Britene var også godt vant med å jobbe i Norge, så der har vi mistet erfaren arbeidskraft.
Utfordrende med utsettelser
I tillegg til mangelen på fagfolk har utsettelsene av ulike prosjekter vært utfordrende, også får leverandørindustrien.
– En av de største utfordringene er det store behovet for kvalifiserte fagfolk. Johan Castberg- og Jotun-prosjektene binder store ressurser, men når Castberg-prosjektet avsluttes i slutten av mai, vil noen ressurser bli frigjort.
Kyllingstad mener imidlertidig at den største bekymringen er mangelen på grønne prosjekter på norsk sokkel.
– Leverandørindustrien spiller også en viktig rolle i elektrifisering og overgangen til grønn energi. Myndighetene må frigjøre flere områder for utvikling av alternative energikilder, som landkraft, havvind eller atomkraft. Vi jobber for å bidra til en grønnere fremtid, men det er fortsatt få grønne prosjekter i Norge.
– En interessant mulighet kan være å bruke havvind for å elektrifisere oljeplattformer. Dette er et område med stort potensial, legger han til.
Hvordan kan vi få til flere grønne prosjekter?
– Det grønne skiftet vil koste. Det er ikke mulig å regne hjem alle investeringene som må gjøres pr nå, men alternativet er antagelig mye verre. Vi må frigi flere områder til havvind og det offentlige må bidra.
Er bekymret
Kyllingstad finner også utsettelsen av Utsira Nord som er svært bekymringsfullt.
– Utsettelsen av Utsira Nord er svært trist. Den kommer på et tidspunkt hvor aktiviteten knyttet til olje og gass begynner å avta, og vi trenger alternativer for å opprettholde etterspørselen etter våre tjenester. Utsira Nord skulle ha bidratt til dette.
– DC-plattformer, som vi er svært gode på å bygge i Norge, er en del av løsningen. Ventyr planlegger å bygge en DC-plattform for 10 milliarder kroner, som forhåpentligvis vil bli bygget i Norge. Men vi trenger flere slike prosjekter for å sikre en stabil etterspørsel etter leverandørindustriens tjenester.