HAV Hydrogen har mottatt 12,4 millioner i støtte for å bygge, teste og sertifisere en fullskala prototype av selskapets Zero Emission Pod, som er et hydrogenbasert energisystem for skip.
DNV-godkjente Zero Emission Pod er et komplett dekkshus hvor flere brenselceller er koblet sammen med et komplett distribusjonssystem for hydrogen, kontroll- og sikkerhetssystem inkludert nødavstengnings-, ventilasjons- og kjølesystem.
Zero Emission Pod mottok prinsippgodkjenning fra DNV i fjor. Bygging og testing av en fullskala prototype er en videreføring av dette arbeidet. Testingen av prototypen vil gjør teknologien enda mer moden og redusere teknologirisiko betraktelig. Sistnevnte vil gjøre det mye enklere for rederier å velge å investere i en eller flere Zero Emission Pod-er.
– Systemet vårt er designet utfra en risikobasert metodikk slik at det overholder kravene til sikkerhetsbarrierer i IMOs retningslinjer for brenselceller. Dette er avgjørende for å skape et massemarkedsprodukt som raskt kan tas i bruk av den maritime næringen. Å kunne vise frem et fysisk, fungerende produkt til redere og verft vil bidra til økt forståelse for modenheten og omsetteligheten til Zero Emission Pod, sier Kristian Osnes, administrerende direktør i HAV Hydrogen.
Testing og sertifisering vil gjennomføres ved SINTFEs nye testanlegg i Trondheim.
Støtte mottatt
På grunn av systemets innovative trekk og betydelige kommersielle potensial har Innovasjon Norge bevilget 12,4 millioner kroner i støtte til HAV Hydrogen for å bygge og teste den første fullskala Zero Emission Pod-en. Prototypen skal bygges i løpet av 2024.
Innovasjon Norges miljøteknologiordning er rettet mot pilot- og demonstrasjonsfasen av utviklingsprosjekter innen miljøteknologi. Formålet med ordningen er å fremme utvikling og implementering av nye teknologier som gir økt miljøvern og bidrar til å styrke norsk næringslivs konkurranseevne.
– I møtet med de betydelige utfordringene knyttet til energiomstilling og utfasing av fossile drivstoff blir oppdraget til Innovasjon Norge enda tydeligere. Å støtte prosjekter som HAV Hydrogens er viktig fordi det oppsummerer Innovasjon Norges forpliktelse til å støtte norsk industri gjennom den viktige omstillingen, sier Magne Aarsnes, finansieringsrådgiver i innovasjon Norge.
HAV Hydrogen morselskap, Euronext Growth Oslo-noterte HAV Group ASA, vil bidra med resten av finansieringen som kreves for å bygge, teste og sertifisere prototypene.
– HAV Group ønsker å muliggjøre grønn omstilling til havs. Å ta i bruk et sikkert og lettinstallert energisystem for hydrogen er en attraktiv snarvei for fartøysoperatører og -eiere som ønsker å redusere utslipp fra flåten deres uten å pådra seg urimelige høye kostnader ved å gjøre det. Vi ser frem til å bidra til byggingen av prototypen og å frigjøre det kommersielle potensialet som ligger i denne teknologien, sier Gunnar Larsen, konsernsjef i HAV Group.
Nybygg eller ettermontering
Installert effekt fra Zero Emission Pod kan anvendes til skipets fremdriftssystem eller som ekstra strømforsyning om bord for å imøtekomme grønne driftssituasjoner. I havn kan hydrogensystemet sikre grønn energi til fartøyet, som ikke trenger å være avhengig av ladeinfrastruktur på land for å oppnå nullutslippsstatus.
– Zero Emission Pod kan enten ettermonteres på fartøy som ikke er klargjort for konvensjonell retrofit-installasjon under dekk, eller det kan være en komplett tilleggsmodul som gjør installasjonsrisikoen mye lavere på nybyggprosjekter, legger Osnes til.