MOTUS skal utruste to flerbruks patruljefartøy for finske grensevakter med offshore subsea kraner.
Motus har sikret en kontrakt med den finske skipsbyggeren Meyer Turku for å levere to topp moderne offshore subsea kraner for to nye avanserte flerbruks patruljefartøy til den finske grensevakten. Motus’ offshore undervannskraner skal leveres med omfattende driftsfunksjoner for å opprettholde fartøyenes høye krav til sikre og pålitelige løfte- og håndteringsoperasjoner under ulike forhold og potensielt i lavtemperaturområder.
Motus’ offshore undervannskran vil bli sertifisert i henhold til Bureau Vertias (BV) og ha høy grad av teknologi og innovasjon for oljeopprettingsfunksjoner, Dacon redningssystem og personellredning.
– Vi er stolte over å ha blitt valgt av den finske grensevakten for levering av topp moderne offshore subsea kraner, som vil spille en betydelig rolle for funksjonen til de nye innovative flerbruks patruljefartøyene for den finske grensevakten. Et prosjektteam med erfarne seniorpersonell i Motus vil sørge for at dette prosjektet gjennomføres på en profesjonell måte som gjør det til en suksess for alle involverte interessenter, sier Kjell Hollen, administrerende direktør, Motus.
De 98 meter lange skipene vil erstatte de utgående Tursas- og Uisko-patruljefartøyene. Sammen med det eksisterende Turva vil de vokte Finlands grenser, utføre maritime redningsoperasjoner og bidra til å begrense miljøpåvirkninger. De nye fartøyene vil også fungere som kommandobaser for andre fartøy, helikoptre, redningsdykkere og, når det er nødvendig, andre myndigheter innen offentlig sikkerhet under felles operasjoner. Med dem vil evnen til å gjennomføre masseevakueringer vokse til over 400 personer, og kapasiteten til å samle opp oljesøl vil omtrent doble seg fra dagens nivå.
Levering av MOTUS’ offshore subsea kraner skal finne sted i løpet av 2025 og 2026.