Enova varsler kraftig styrking av virkemidler for produksjon og infrastruktur for hydrogen og ammoniakk i løpet av 2024 og lanserer nye virkemidler for hydrogen og ammoniakk i fartøy.
Denne uken lanserer Enova de endelige kriteriene for de varslede programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy». Samtidig varsles to nye støtteprogrammer som skal bidra til å etablere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor. Med dette styrker Enova satsingen kraftig.
– Målet med denne satsingen er å bygge grunnmuren for hydrogen og ammoniakk som klimaløsninger i maritim sektor, slik at drivstoffene er tilgjengelige for bruk etter 2030. Dermed kan satsingen tas videre ved hjelp av ny virkemiddelbruk eller endrede rammebetingelser etter 2030, slik at maritim sektor kan nå sine klimamål i 2050. Skal vi komme i gang og lykkes med omstillingen, må vi sørge for at de grønne prosjektene kan konkurrere med de fossile over tid, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Kan støtte opptil 80 prosent
Nettopp for å gjøre de grønne løsningene lønnsomme nok, styrker Enova satsingen på hydrogen og ammoniakk. For det første lanseres de varslede programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy», hvor første søknadsfrist blir 15. mars neste år. Her vil man konkurrere om investeringsstøtte på opptil 80 % av ekstrakostnadene for de grønne delene av skipet.
Samtidig varsles to nye støtteprogrammer, «Hydrogenknutepunkter» og «Ammoniakkinfrastruktur». Det første retter seg inn mot produksjon og bunkring av hydrogen, mens det andre vil rette seg mot infrastruktur for lagring og bunkring av ammoniakk langs kysten. Begge innrettes som konkurranse med kostnadseffektivitet som viktigste kriterium og en støttesats som kan bli opptil 80 % av investeringskostnadene. Programmene vil sørge for geografisk spredning av prosjektene slik at en første infrastruktur for begge drivstoffene etableres langs deler av kysten.
– Våre analyser viser at tilstrekkelig investeringsstøtte vil gi økonomisk bærekraftige prosjekter over tid. Produsentene kan selge hydrogenet til en konkurransedyktig pris sammenliknet med fossile drivstoff og fremdeles tjene penger – mens rederne får god hjelp til å gjennomføre investeringen gjennom vesentlig investeringsstøtte, sier Nakstad.
-Maritim næring skaper arbeidsplasser og verdiskaping langs hele vår langstrakte kyst. Varer og folk må komme fram også i lavutslippssamfunnet, så det er avgjørende at vi lykkes med å skape fungerende verdikjeder for bruk av hydrogen og ammoniakk i skipsfarten. Støtteprogrammene Enova lanserer gjør dette mulig, og jeg gleder meg til å følge utviklingen, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap).
Prosjektene har uteblitt
Våren 2022 støttet Enova fem knutepunkter for produksjon av fornybart hydrogen og over tyve hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy med hele 1,12 milliarder kroner. Satsingen til tross – prosjektene har så langt uteblitt.
– Vi må konstatere at utenforliggende faktorer som markedsforhold og kronekurs gjorde at prosjektene ble for dyre selv med vesentlig støtte til investeringene til både produsent og reder. Særlig er det en utfordring at de grønne drivstoffene, hydrogen og ammoniakk, fremdeles blir vesentlig dyrere enn de fossile, sier Nakstad.
Når hydrogen og ammoniakk nå med den styrkede satsingen kan bli tilgjengelig til samme kostnad som fossile drivstoff, blir det også enklere for rederne å investere i fartøy som skal bruke disse drivstoffene. Dette er målet med de varslede programmene, og gjennom søknadene må prosjektene demonstrere at dette er mulig å oppnå med den støtten de ber om.
De fem «knutepunktprosjektene» som fikk støtte fra Enova i 2022 har nå en frist for å gjøre endelig investeringsbeslutning innen 31. januar 2024. De prosjektene som ikke tar investeringsbeslutning, vil kanselleres. Dermed vil det være avklart i god tid før søknadsfristen for det nye programmet hvilke av disse prosjektene som eventuelt vil realiseres.
«Hydrogenknutepunkter» ventes å legges ut for innspill fra markedet i løpet av første kvartal 2024, mens «Ammoniakkinfrastruktur» planlegges lansert i løpet av høsten 2024.