Riggmarkedet har endret seg fundamentalt den siste tiden. Administrerende direktør i riggselskapet SFL Corporation forteller Ocean24 om et stramt marked hvor vi stadig vil se økende rater.
SFL-direktør Ole B. Hjertaker forteller at betydelige tilstramninger i markedet fører til høyere inntjening, i et riggmarked som siden 2015 i hovedsak kun har dekket driftskostnader.
Derfor øker ratene
Riggratene øker nå som følge av få tilgjengelig rigger som kan bore kompliserte brønner på dypt vann, og av aktivitetsøkninger i oljemarkedet.
– Det har vært betydelig aktivitetsøkning spesielt i Brasil, Vest-Afrika og US Gulf, forteller Hjertaker.
– Vi har dypvannsriggen Hercules som nettopp ble ferdig å bore for Exxon i Canada. Den er nå er på vei til Namibia. Den skal tilbake å bore for Equinor neste år. Ratenivået har gått fra ca. 360.000 i Canada til over 400.000 i Namibia. Den skal sendes tilbake til Canada å operere for rater til rundt 500.000.
Riggene sendes vekk fra norsk sokkel
Mange rigger har den siste tiden blitt sendt vekk fra Nordsjøen. Det påvirker riggmarkedet på norsk sokkel.
– Det er flere «harsh enviroment» rigger som tidligere har gått i Nordsjøen, som nå blant annet har blitt sendt til Australia. Det gjør at markedet er blitt strammere. Med god markedsbalanse kommer ratene opp til mer fornuftige nivåer. Disse riggene hadde mye høyere inntjening da markedet var balansert for circa 10 år siden.
Tror ratene vil fortsette å stige
Hjertaker tror fremdeles markedet har mye å gå på. Han mener ratene vi fortsette å stige i tiden fremover, som en naturlig konsekvens av det økte aktivitetsnivået i olje- og gassektoren.
– Vi tror også at «jackup»-markedet vil følge flytemarkedet. Dette er veldig spesialiserte enheter som kan jobbe både i Norge og under andre krevende forhold.
SFL har også en Jackup-rigg i Nordsjøen. Den har jobbet for Conoco Phillips i Ekofiskfeltet siden 2014 og er på kontrakt til 2028.
– Den er på en markedsindeks-rate. «Jackup»-markedet har ikke hatt samme utviklingen som flytemarkedet så langt. Men vi ser nå at det markedet også strammer seg til og kan komme opp på mer fornuftige nivåer.
Oljegiganter henter rigger fra kina
SFL-direktøren forteller at Equinor og Vår Energi har dekket seg med rigger for planlagte prosjekter. Han mener likevel vi vil se økt aktivitet på på Norsk sokkel.
– Det virker som Equinor og Vår Energi har dekket seg med rigger. Blant annet fra Kina. Vi forventer at det vil utvikles nye prosjekter i de kommende årene, men vi ser ikke veldig mange brønner som skal bores akkurat nå, utover det som er dekket. Men vi tror på økende aktivitet også på Norsk sokkel fremover, og da kan det bli behov for flere rigger.
– Vi ser at andre aktører, blant annet Transocean, har flyttet rigger ut av Norge. Det er dyrt å bygge rigger tilpasset norsk sokkel. Det er også dyrt å drifte disse i Norge. Det er en del av grunnen til at mange rigger går til andre markeder, forteller Ole B. Hjertaker.