–Leverandørindustrien er med på omstillingen til nye energiformer og vi er enige i at det må haste. Det må derfor tilrettelegges slik at vi kommer i gang, sier Kyllingstad til Ocean24.
Ståle Kyllingstad er utdannet petroleumsingeniør, og er grunnlegger, eier og konsernsjef i IKM, som han startet opp i 1989. IKM leverer utstyr og tjenester til oljenæringen. Kyllingstad mener Norge må komme i gang med å tilrettelegge for å bygge kompetanse til nye energiformer.
Hva tenker du om alle godkjenningene myndighetene ga i slutten av juni måned, vil de skape godt med aktivitet i årene fremover?
–For oss i leverandørindustrien som har veldig mange ansatte, så gir det oss en unik mulighet til å ansette folk. Vi er nå i en god aktivitetsperiode, hvor vi har mye å gjøre. Disse godkjenningene sikrer oss mer aktivitet i en god periode. Vi må selvsagt vinne kontraktene, men så lenge det er arbeid å gjøre så vil dette tilpasse seg.
–Vi ser på dette som et godt potensial til stabil aktivitet til iallfall 2026.
Troen på Aker BP-prosjekt
Yggdrasil, som tidligere var kjent som NOAKA, består av lisensgruppene Hugin, Fulla og Munin. Området ligger mellom Alvheim og Oseberg. Det har mange funn og inneholder totalt rundt 650 millioner fat oljeekvivalenter.
– Framover tror jeg at de mest interessante leverandør-kontraktene vil være knyttet til Yggdrasil. Aker BP skal bygge ut for ca. 170 milliarder og det er ingen tvil om at de seiler opp som en stor motor på norsk sokkel nå i perioden framover.
I følge Aker BP vil utviklingen av Yggdrasil gi store ringvirkninger og prosjektet har en estimert sysselsettingseffekt på mer enn 65 000 årsverk i utbyggings- og driftsfasen. Norsk andel er forventet å være over 55 prosent. Verft på Stord, Egersund, Haugesund, Verdal og Sandnessjøen skal sammen med hundrevis av leverandører i hele landet bidra til utbyggingen.
Mener det grønne skiftet vil koste
Kyllingstad forteller at han tror vi vil ha en høy aktivitetsperiode i oljeservice framover men at den ikke vil være hysterisk, slik det var for rundt ti år siden.
–Jeg har troen på en høy aktivitet fram til 2026. Men hydrokarbon-industrien i Norge vil gå ned, vi diskuterer bare tempoet.
Mener du at operatørene burde gjort noe annerledes?
–Jeg mener at for eksempel Equinor er gode på ny teknologi og satsing på fornybar energi, noe jeg synes er helt rett. Det som kan diskuteres er om vi skal tillate petroleumsskattesystemet også for fornybar energi, rett og slett fordi det vil gjøre det mer lønnsomt.
– Det grønne skiftet vil koste, så det er kun et spørsmål om hvordan vi gjør det. Om vi tar det som bortfall av inntektene til staten, slik som er blitt gjort med f.eks Tesla. Elbiler er en kostnad for Norge i bortfall av inntekter i form av avgifter opp mot 200 milliarder kroner i året, og det økes med 40 milliarder i året. Dette er gjort uten diskusjon, for å innføre Elbiler i Norge, noe jeg ikke mener er feil.
Hva tenker du om om Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II?
– Det har vært stor diskusjon om støtteordningene tilknyttet Sørlige Nordsjø, da den er utvidet fra 15 til 23 milliarder. Da vil jeg igjen henvise til hva Norge har brukt på å få innført elbiler i Norge. Der har vi valgt å bortfalle inntekt på 200 milliarder i året fra avgifter. Dette vil koste og det må vi bare finne oss i, da det er en nødvendighet.
Kyllingstad har klar beskjed om Sørlige Nordsjø II:
– Jeg mener vi må kjøre på og bygge ut. Og så må den beste vinne!
– Når det kommer til Utsira, mener jeg at vi burde hatt flere aktører, hvert fall minimum tre aktører. Jeg mener også at de burde hatt samme risikoavlastningsprofiler som på Sørlige Nordsjø. Det er viktig at vi kommer i gang og at flere får prøve seg, og at flere får dokumentere hva de kan.
Stor tro på et norsk havvindeventyr
– Havvindindustrien har jeg veldig stor tro på. Det er ingen land i verden som har tatt en stor posisjon innen flytende havvind, og det er noe jeg mener Norge må prøve å få til.
– Vi må omskolere en del folk og sørge for at vi har ha den nødvendige kompetansen for å få til dette. En offshore-tekniker har mye av den kunnskapen som trengs for å være en vindtekniker. Så dette er jeg helt klart optimist på.
Hvordan lykkes vi i Norge best med å bygge opp nye leverandørkjeder rundt havvind?
–Vi må starte med den kompetansen vi har. Det trengs å tilpasse utdanningsbehovet der vi estimerer at Norge framover trenger fagkompetanse. Vi må ikke utdanne ungdom til et yrke der Norge trenger lite arbeidskraft. Vi må utdanne folk og tilpasse utdanningsinstitusjonene slik at de er tilpasset det framtidige arbeidsmarkedet.
Ønsker mangfold på sokkelen
–Jeg håper og tror at Equinor byr på mange spennende prosjekter. Men jeg håper også at de ikke blir de eneste som vinner. Jeg ønsker mangfold på sokkelen og innen havvindindustrien.
–Det er veldig viktig at myndigheten godkjenner og finner flere konkurransedyktige aktører. Vi trenger mangfold og vi må ikke ha en stor dominerende aktør for havvind. For å få til dette mangfoldet tror jeg myndighetene må være nøye med konsesjonstildelingen, slik at det er konsesjoner til alle.
Kyllinstad forteller til Ocean24 at han helt klart mener et mangfold på norsk sokkel også vil være med å bidra til et større marked og bedre utsikter for leverandørindustrien.
Vil være avhengig av noe utlandsimport
Hvordan synes du omstillingen for verft og leverandørbedrifter fra olje til havvind ligger an?
–Det kommer til å bli krevende. Særlig når det kommer til nybygg. Det er store stålkonstruksjoner som vil være nødt til å komme fra utlandet. Men når det kommer til vedlikehold, inspeksjon og oppankring, den mer maritime driften er dette noe jeg mener vi må få til i Norge.
– Vi må få basevirksomheten i Norge og noe av sammenstillingsfasilitetene, men da må vi få areal til å gjøre dette.