Ulstein Verft er i gang med byggingen av vindservicefartøy nummer to for BS Offshore. Sist uke ankom skroget verftet i Ulsteinvik fra Polen, og nå starter utrusningsfasen.

Skipet er designet av Ulstein Design & Solutions for såkalte «walk-to-work»-operasjoner, der personell går over en bevegelseskompensert gangbru fra skipet til en vindturbin.
Fem skip til samme rederi
– Vi er glade for å se at arbeidet med å fullføre det andre CSOV-skipet vårt går framover. Skipet er designa med tanke på effektivitet, trygghet og bærekraft og vi ser fram til den videre framdrifta og samarbeidet fram til levering, sier Matthias Müller, administrerende direktør i BS Offshore.
Dette er Ulsteins femte servicefartøy til BS Offshore. Alle er designet av Ulstein Design & Solutions og bygget ved Ulstein Verft.
Nybygget, med byggnummer 321, er en del av den innovative TWIN X-STERN CSOV-serien, med samme design som søsterskipet som ble sjøsatt ved verftet 23. februar. Skrogsformen gir høy operasjonell ytelse og gode sjøegenskaper.
Mens skroget har vært under bygging ved CRIST-verftet i Polen, har designere og ingeniører i Ulstein-selskapene i Norge og Polen arbeidet med å ferdigstille detaljene til skipet.
Hybrid fremdrift
Fartøyet utstyres med et dieselelektrisk fremdriftssystem med stor batterilagring som bidrar til å redusere miljøavtrykket. Det er også forberedt for metanol som et fremtidig drivstoff.
Som en del av utrustingsfasen vil skipet bli utstyrt med avansert teknologi, inkludert en 3D-kompensert kran og gangbru, som sikrer trygg og effektiv overføring av personell og last til havvindanlegg.
Etter leveringen i 2025, kan fartøyet yte støtte til havvindsektoren med moderne innredning for opptil 132 mannskap og kunder.