Norsk teknologiselskap tar i bruk AI for å forutsi bølgebevegelser under krevende marine operasjoner. Ledende offshore konstruksjonsselskaper er i ferd med å installere systemet på sine fartøy.

– Den tradisjonelle måten å vurdere værvindu for offshore-operasjoner har sine klare begrensninger, forteller Jonas Røstad, kommersiell direktør i Miros, til Ocean24. Nå kan kunstig intelligens endre måten operatører tar beslutninger på.
Ser muligheter dagens systemer går glipp av

– Våre kunder sier at dagens værvarslinger er gode i gjennomsnitt, men for operasjoner som krever en pålitelig beskrivelse over hva som skjer akkurat nå og akkurat der, har varslinger sine klare begrensninger, sier Røstad.
Han forklarer til Ocean24 at tradisjonell bølgemåling baserer seg på gjennomsnitt over 20 minutter, mens den faktiske sjøtilstanden kan endre seg betydelig i dette tidsrommet.
– Dette åpner opp for store perioder der trygge operasjoner kan utføres som tidligere ikke kunne benyttes. I tillegg varsler systemet om utrygge perioder innenfor det som tradisjonell bølgemåling og varslingstjenester ikke fanger opp, sier han.
Fra ROV til havvind
Teknologien, som kalles PredictifAI, installeres nå hos ledende offshore konstruksjonsselskaper. Røstad forteller at sikrere ROV- og kranoperasjoner har vært hovedmotivasjonen for installasjonene.
– Vi diskuterer også andre applikasjoner som bevegelseskompenserte gangveier og integrasjon til DP-systemer, forteller han til Ocean24.
Miros, som har over 40 års erfaring med bølgemåling i Nordsjøen, ser et bredt spekter av bruksområder for den nye teknologien. Den kombinerer kunstig intelligens, X-båndsradar og DNV alfa-faktor-godkjente bølgehøydemålinger for å gi sanntidsinformasjon om havforhold.
– Teknologien kan bidra til å forbedre posisjonsholding for flytende offshore-strukturer, minimere risiko i subsea-operasjoner ved å optimalisere AUV-oppdrag, og hjelpe fartøy med å kutte drivstoffkostnader gjennom smartere planlegging, forklarer Røstad.
Beslutningsstøtte i sanntid
En nøkkelfaktor for effektiv operasjonell planlegging er presis måling på rett sted.
– En måling noen kilometer unna gir ikke god nok nøyaktighet. Selv målinger fra fartøyet viser stor variasjon. Dette gir også store muligheter. Målesystemet kan dokumentere store variasjoner rundt fartøyet avhengig av bølgeretning som kan brukes konstruktivt til mindre venting på lovlig sjøtilstand, sier Røstad.
– For oss handler det om å gi offshore-team et fremtidsrettet operasjonelt beslutningsverktøy for å forutse bølger og fartøybevegelser som overskrider operasjonsgrenser. Dette for å unngå raske og uinformerte beslutninger og dermed jobbe sikrere og mer kostnadseffektivt, avslutter han.