Kongsberg Maritime har utviklet nye metoder for transport og installasjon av flytende havvindturbiner. Selskapet har blant annet designet to nye fartøytyper spesielt tilpasset storskala forankrings- og installasjonsoperasjoner.

De nye løsningene skal effektivisere hele prosessen fra forankring og fortøyning til elektrisk kabelinstallasjon.
To spesialfartøy
– Vi tar sikte på å tilby en komplett pakke med utstyr og teknologi, fra de flytende turbinene forlater monteringsstedet til de er koblet til strømnettet. Våre nye metoder for forankring, fortøyning, sleping og kabelinstallasjon vil representere et stort sprang fremover i industrialiseringen av flytende vindinstallasjon. De kan også anvendes på andre offshore energistrukturer, så investeringen i disse nye løsningene vil også være relevant for olje- og gassoperasjoner, sier Gunnar Thorsen, Senior Vice President of Business Concepts i Kongsberg Maritime.
Selskapet har utviklet to nye fartøydesign: UT 7900 FWIV AH for ankerhåndtering og UT 7600 FWIV Subsea for undervannskonstruksjon. Ankerhåndteringsfartøyet har et trippelt strammesystem som kan håndtere opp til tre fortøyningsliner samtidig, med en trekkraft på opptil 900 tonn i enkelttau-konfigurasjon.
Kongsberg Maritime har også utviklet konseptet «‘Tow Assist», for sleping av turbiner. Det er et integrert konsept som kompenserer for bevegelser mellom fartøy og flyter, samt et nytt system for kabelinstallasjon som reduserer behovet for utstyr og personell på de flytende turbinene.