Norsk leverandørindustri økte eksport til den globale havvindindustrien med over 80 prosent fra 2022 til 2024, viser NORWEPs leverandørstatistikk. Økningen skyldes bygging av havvindskip ved norske verft, at norske rederier leverer mer til havvindutbygging internasjonalt og økt eksport blant norske utstyrsleverandører. Se listen over norske havvindskip nederst i saken.
Salg av varer og tjenester øker for både olje og gass og fornybart i 2024. Sterkest er veksten for leveranser til fornybar energi, som har steget med 80 prosent fra 22 milliarder kroner i 2022 til rundt 40 milliarder kroner i 2024, ifølge NORWEPs leverandørstatistikk. Statistikken blir utarbeidet hvert kvartal av Menon Economics.
NORWEPs leverandørstatistikk ble presentert for første gang i forbindelse med energikonferansen ONS i august i år. Oppdaterte tall fra november bekrefter at 2024 blir et rekordår for eksport til energisektoren, med en rekordomsetning på opp mot 177 milliarder kroner i 2024. Tallene baserer seg på årets ni første måneder og er derfor foreløpige estimater.
Veksten i 2024 ble særlig drevet av fulle ordrebøker hos norske skipsverft, økte leveranser til havvindparker internasjonalt og økt etterspørsel etter norsk utstyr på havvindfartøyer. Halvparten av skipene som er under bygging på norske verft, er bestilt av utenlandske eiere. Nær samtlige av skipene som skal leveres til utlandet er havvindskip som skal frakte personell og utstyr til bygging av fremtidens havvindparker.
Konkurransedyktig industri
– Norske bedrifter kaprer andeler i det sterkt voksende internasjonale markedet for havvind. Dette viser at vi er konkurransedyktige og at kompetansen fra den norske oljeog gassnæringen faktisk blir omstilt til fornybar industri, sier Ann Christin Andersen, CEO i NORWEP.
NORWEP forventer økt eksport for norske utstyrsleverandører også de neste tre årene.
– Det mye snakk om marginpress i fornybar industri sammenlignet med olje og gass. Den store mengden havvindoppdrag avliver myten om at norsk leverandørindustri ikke vil greie å omstille seg og levere lønnsomme fornybarprosjekter, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norsk Industri.
Bygger på olje og gass
Ulstein Verft og VARD Brattvaag er eksempler på verft i Møre og Romsdal som har flere havvindskip under bygging. Frem til oljenedturen i 2014 bygget Ulstein Verft utelukkende skip til olje og gass. Denne erfaringen og kompetansen blir nå stort sett brukt til å bygge skip til offshore energi. I løpet av det siste halve året har Ulstein Verft blant annet levert to 89,6 meter lange søsterskip, Olympic Notos og Olympic Boreas, til 800 millioner kroner stykket.
– Medlemmer i verftsindustrien opplever stor vekst i etterspørselen etter såkalte serviceskip til havvindindustrien. Med lang maritim og offshore erfaring, er norske verft godt posisjonert i konkurransen om å bygge høyteknologiske, drivstoffeffektive og sjøsterke skip, sier Solberg.
Vekst for olje og gass
Markedet for olje og gass holder seg sterkt med en eksport på rundt 137 milliarder kroner, som innebærer en liten oppjustering siden forrige kvartal. Her er det god vekst i etterspørselen etter alle typer varer og tjenester. Topside-leveranser, som refererer til delene av en oljeplattform som er over vann, samt tjenesteytende næringer, utgjør størsteparten av veksten. Til tross for betydelig stimulering gjennom aktivtetspakken til olje og gass gitt under koronnapandemien, vokser eksporten betydelig raskere enn leveransene til norsk sokkel.