Under økende press for å kutte utslipp og bevege seg bort fra tradisjonelle fossile brensler, skrur nå verdens ledende olje- og gasselskaper opp investeringene i biodrivstoff. Innen 2030 planlegger de seks største aktørene å ha 43 operasjonelle anlegg med en samlet produksjonskapasitet på 260.000 fat per dag.
Det viser en fersk analyse fra det uavhengige energianalysebyrået Rystad Energy.
Hydrogendrivstoff i førersetet
Studien, som dekker selskapene BP, Chevron, Shell, TotalEnergies, ExxonMobil og Eni, viser at nærmere 90 prosent av den planlagte produksjonskapasiteten vil være såkalt HVO (hydrotreated vegetable oil) og SAF (sustainable aviation fuel). Dette er avanserte biodrivstoff som kan brukes direkte i eksisterende motorer og infrastruktur.
— Storselskapene skynder seg nå å investere i HVO og SAF, i erkjennelsen av at disse «drop-in»-drivstoffene raskt kan integreres i dagens systemer for luftfart, tungtransport og marin sektor. Etter hvert som energiomstillingen skyter fart, har biodrivstoff gått fra å være en mulig løsning til å bli en sentral del av selskapenes strategi for å kutte utslipp, sier Lars Klesse, analytiker for bioenergi i Rystad Energy.
Ulike veier til målet
Av de 43 prosjektene som oljeselskapene har annonsert, er 31 helt nye anlegg. Seks prosjekter handler om såkalt «co-processing», der bio-råstoff blandes inn i eksisterende oljeraffinerier. De siste seks innebærer en full konvertering av raffinerier til dedikerte biodrivstoffanlegg.
— Co-prosessering peker seg ut som et kostnadseffektivt alternativ som lar selskapene utnytte eksisterende infrastruktur og redusere investeringsbehovet. Det gjør det til et attraktivt valg for oljeselskaper som skal inn i biodrivstoffmarkedet, påpeker Klesse.
BP i førersetet
Blant selskapene er det BP som har størst produksjonskapasitet i porteføljen. Med oppkjøpet av brasilianske Bunge Bioenergia har BP sikret seg en kapasitet på rundt 104.000 fat etanol og HVO/SAF per dag. Det gjør selskapet til en global frontfigur innen bioenergi.
Andre selskaper som Chevron, Eni og Shell gjør seg også gjeldende, særlig innen avanserte biodrivstoff. Men mange av disse prosjektene er fortsatt under utvikling. Likevel er trenden klar – oljegigantene posisjonerer seg nå i et marked som bare vil vokse etter hvert som 2030-målene for utslippskutt nærmer seg.