DeepOcean har blitt tildelt selskapets største avtale noensinne gjennom en langsiktig kontrakt for leveranse av subsea inspeksjon-, vedlikeholds- og reparasjonstjenester (IMR) til Equinor.
DeepOcean sier at åtte-årsavtalen vil etablere en ny bransjemålestokk for digitaliserte og miljøeffektive IMR-tjenester.
Equinor og DeepOcean har inngått en kontrakt for IMR-tjenester i perioden fra 2027 til 2035 for Equinor-opererte felt på norsk sokkel og i Europa. Avtalen skal betjenes av et omfattende team av subseaingeniører, en stor mengde spesialutviklede subseaverktøy, fjernstyrt teknologi, og et nybygd skip som skal leies av DeepOcean.
– Dette er en milepæl i DeepOceans historie. Vi er svært stolte over å ha blitt tildelt denne unike, langsiktige samarbeidsavtalen. Kontrakten gjør at vi kan investerer tid og ressurser for å utvikle neste generasjons subseatjenester til Equinor. Dette er resultatet av flere tiår med hardt arbeid av våre ansatte på land og offshore for å levere IMR-tjenester av høyeste kvalitet, sier Øyvind Mikaelsen, konsernsjef i DeepOcean.
DeepOceans relasjon til Equinor går helt tilbake til undervannsentreprenørens etablering i 1999 og oppstart av IMR-aktiviteter i 2006. Med denne seneste kontrakten vil samarbeidet mellom partene gå inn sitt fjerde tiår og legge grunnlaget for å forme fremtiden med samme lidenskap og engasjement som før.
– Vi er markedsleder for IMR-tjenester i Nordsjøen. Derfor påhviler det oss, i våre øyne, et ansvar for å drive markedet fremover når det gjelder effektivitet, teknologi og sikkerhet. Denne kontrakten gjør oss i stand til å fortsatt ta dette ansvaret. Vi gleder oss til å samarbeide med Equinor, og for å dra nytte av ingeniørekspertisen, de avanserte subseaverktøyene våre, samt fjernstyrte operasjoner og våre nyeste teknologier for å levere bransjeledende tjenester til Equinor, legger Mikaelsen til.
Som del av kontrakten vil DeepOcean chartre et nybygg fra Rem Offshore for hele kontraktsperioden. Det moderne fartøyet vil etablere en ny standard for digitaliserte og bærekraftige IMR-tjenester. Fartøyet, «Rem Ocean», vil utstyres med hybridmotorer som kan gå på biometanol og biodiesel, samt batteri for energilagring og et regenerativt energisystem.
– Equinor har alltid vært lang fremme når det gjelder offshorevirksomhet. Denne kontrakten bereder grunnen for ytterligere forbedringer innen effektivitet, bærekraft og innovasjon. Fartøyet, som skal fungere som arbeidsplattform for kontrakten, er anslått å oppnå 90 prosent utslippsreduksjon når den går på biometanol og 30 prosent lavere forbruk enn nåværende IMR-fartøy når det bruker konvensjonelt drivstoff. I tillegg vil skipet være optimalisert for fjernstyrte operasjoner, noe som reduserer behovet for sjømenn og prosjektmannskap offshore på sikt, sier Olaf A. Hansen, administrerende direktør for DeepOceans europeiske virksomhet.
«Rem Ocean» vil også bli utstyrt med en autonom inspeksjonsdrone (AID), som vil øke digitaliseringstakten til inspeksjonsarbeid under vann. Det skreddersydde fartøysdesignet er utviklet i samarbeid mellom DeepOcean, Rem Offshore, Skipsteknisk og andre leverandører. DeepOcean og Rem Offshore har en lang historie for samarbeid innen subseafartøy, og DeepOceans flåte av chartrede fartøy inkluderer fortsatt et fellesutviklet subseafartøy som ble levert i 2014.
Det nye fartøyet skal utstyres med en elektrisk 250-tonns kran, to elektriske fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV-er) i hangarer, et 1 000 kvadratmeters stort dekksområde, et innendørs hangarområde på 350 kvadratmeter, samt overnattingsplass for 120 personer.