Höegh Autoliners og Fortescue går sammen for å fremskynde bruken av grønn ammoniakk som drivstoff i internasjonal skipsfart. Målet er å påskynde dekarboniseringen av sektoren og sette en ny standard for bærekraftig dypvannstransport.
Det norske rederiet Höegh Autoliners har gått sammen med den australske gruppen for grønn teknologi, energi og metaller Fortescue for å oppfordre globale skipsfartsregulatorer til å fremskynde innføringen av grønn ammoniakk som det eneste marine drivstoffet som kan påskynde dekarboniseringen av industrien.
De to selskapene kom sammen på et arrangement for dekarbonisering av skipsfart på COP29 i Baku, Aserbajdsjan, for i fellesskap å gå inn for at den globale skipsfartsindustrien skal avslutte avhengigheten av skitten bunkerolje.
Fortescue og Höegh Autoliners har forpliktet seg til å samarbeide for å utforske de tekniske og kommersielle kravene for en forsyningskjede for grønn ammoniakk til bunkring, fra Fortescues foreslåtte globale portefølje av prosjekter til Höegh Autoliners’ globale bunkring.
De har lenge begge hatt mål om å redusere utslippene i skipsfartssektoren som medlemmer av First Movers Coalition for skipsfart. Begge selskapene vil også signere en oppfordring til handling for en rettferdig energiomstilling i skipsfarten, som skal lanseres på COP29.
I mars 2024 ble Fortescues Green Pioneer verdens første fartøy til å bruke ammoniakk som en del av marint drivstoff i havnen i Singapore.
Bestilte 12 nye fartøyer
Höegh Autoliners, som driver verdens mest bærekraftige flåte av rene bil- og lastebiltransportører (PCTC), lanserte nylig et banebrytende program for fornyelse av grønn flåte – bestilling av 12 nye fartøyer som er klargjort for flere drivstoff, designet for transport av fremtidig last. Aurora Class-fartøyene har DNVs «ammoniakk-klar» notasjon, og de siste 4 fartøyene i serien er planlagt levert med dobbel drivstoff ammoniakkfremdrift.
Aurora Class har en kapasitet på opptil 9100 biler – og med forsterkede dekk og forbedrede interne rampsystemer kan den frakte elektriske kjøretøy på alle 14 dekk. To av Aurora Class-fartøyene er allerede i kommersiell drift og kutter karbondioksidutslippene per transporterte bil med opptil 58 prosent fra dagens bransjesnitt.
Tilpasningen mellom Fortescue og Höegh Autoliners kommer på et kritisk tidspunkt for fremtiden til internasjonal skipsfart, med Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) som snart skal ta viktige beslutninger om hvordan den vil redusere utslippene i tråd med ambisjonsnivået som er skissert i IMOs strategi for 2023 om reduksjon av klimagassutslipp fra skip.
– Skipsfart er en global industri med en global regulator, og i dag står industrien ved et veiskille. Den pågående IMO-debatten om reduksjon av klimagasser må resultere i et klart, robust regulatorisk rammeverk, sier Mark Hutchinson, Fortescue Energys CEO.
– Det er så mange overgangsbrensler som blir solgt der ute, men de er bare en distraksjon. Bare grønn ammoniakk kan hjelpe oss med å redusere karbondioksidutslippene i skipsfarten og i sin tur hjelpe oss med å håndtere de verste konsekvensene av klimaendringene.
– Vi trenger tidlige insentiver for hydrogenderiverte drivstoff – spesielt ammoniakk for 2030 – ellers sparker vi bare boksen nedover veien og overlater en for stor oppskalering til 2040-tallet.
– Grønn ammoniakk over hele verden fra 2027
– Dypvannstransport er den mest forurensende delen av skipsfarten og står for 90 prosent av alle maritime utslipp. Dekarbonisering av dypvannssegmentet er avgjørende for å nå Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens mål om netto null innen 2050 for en 1,5 °C-tilpasset vei. Samarbeid med Fortescue er en ny milepæl på vår vei mot netto null. Og en gjentakelse av vår forpliktelse til å seile for bærekraft. Med dette partnerskapet fjerner vi karbon fra en av de vanskeligste sektorene å redusere, og sender et sterkt etterspørselssignal for grønn ammoniakk nedover verdikjeden, sier Administrerende direktør i Höegh Autoliners, Andreas Enger.
– Sammen gjør vi bærekraftig skipsfart mulig, akselererer den grønne overgangen i vår bransje og setter en helt ny standard for dypvannsskipsfart, sier Enger.
– Med vårt grønne program for fornyelse av flåten med 12 ammoniakk-klare Aurora Class-fartøy, de største og mest miljøvennlige bilskipene som noen gang er bygget, og vår forpliktelse til ammoniakk som vårt foretrukne drivstoff, endrer vi spillet og gjør betydelige fremskritt mot vårt mål om netto nullutslipp innen 2040, sier Driftsdirektør i Höegh Autoliners, Sebjørn Dahl.
– Med Fortescue gjør vi det umulige mulig, endrer aktivt oppfatningen av dypvannsskipsfart og sørger for at vi er klare til å seile på grønn ammoniakk over hele verden fra 2027, sier Dahl.