VARD skal sammen med flere partnere utvikle et nytt konsept for servicefartøy (SOV) tilpasset flytende havvindparker.
Det norske verftet har inngått et samarbeid med North Star, MO4, Principle Power, SMST og Voith Group. Målet er å utforme et SOV-design skreddersydd for drift og vedlikehold av flytende vindturbiner langt til havs.
Det nye fartøykonseptet skal være optimalisert for sikkerhet, ytelse og effektivitet under krevende forhold på dypt vann.
Dedikert arbeidsgruppe
Partnerne, som alle er etablerte aktører innen sine felt, har undertegnet en intensjonsavtale om å opprette en egen arbeidsgruppe.
Gruppen skal jobbe frem et SOV-konsept rettet mot kommersielle prosjekter innen flytende havvind, som de 17 GW tildelt i ScotWind-lisensrunden.
— Den detaljerte designen vil bli grundig evaluert for å sikre at den leverer på kravene til ytelse, sikkerhet og effektivitet før den tas i bruk i fremtidige prosjekter, sier Andrew Duncan, direktør for fornybar energi og innovasjon i North Star.
Ulike roller
I samarbeidet skal North Star lede designprosessen basert på sin markedsinnsikt og driftserfaring. MO4 vil vurdere fartøyets ytelse ved hjelp av digitale tvillinger og AI.
Principle Power skal bidra med sin kompetanse på design og drift av flytende vindplattformer. SMST står for ekspertise på gangveiteknologi, mens Voith skal se på aktuelle fremdriftsløsninger.
VARD får ansvar for å sy sammen partnernes ulike bidrag til en helhetlig fartøydesign tilpasset flytende havvind.
Ambisjonen er at det nye SOV-konseptet skal bidra til å understøtte den videre utviklingen av flytende havvind som en viktig del av fremtidens energimiks.