Det norske havvindselskapet Havfram har inngått en avtale med tyske Luxcara om transport og installasjon av turbiner for Waterkant havvindpark i den tyske delen av Nordsjøen.
Kontrakten omfatter fartøyleie for transport og installasjon av 16 av de planlagte turbinene. Arbeidet skal utføres våren 2028 med ett av Havframs turbininstallasjonsfartøy som for tiden er under bygging.
Utvider selskapets kundeportefølje
Waterkant skal bygges omtrent 90 kilometer utenfor øya Borkum og vil ha en kapasitet på rundt 270 MW.
– Vi er beæret over å kunne bidra til Tysklands fornybare energimål ved å støtte Luxcara med Waterkant-prosjektet, sier Even Larsen, administrerende direktør i Havfram Wind.
Han legger til at avtalen ikke bare utvider selskapets voksende kundeportefølje, men også styrker kontraktreservene.
– Med våre to toppmoderne turbininstallasjonsfartøy som skal leveres i andre halvdel av 2025, er Havfram perfekt rustet til å møte utfordringene i havvindindustrien, sier Larsen.
Verdens nest største havvindmarked
Waterkant-kontrakten er en viktig milepæl for Havfram, som har ambisjoner om å bli en ledende aktør innen havvind globalt. Tyskland er verdens nest største havvindmarked etter Kina, med en installert kapasitet på over 8 GW.
Tysklands nye regjering har satt et mål om 30 GW havvind innen 2030, og hele 70 GW innen 2045. Dette vil kreve en massiv utbygging de neste tiårene, noe som skaper store muligheter for selskaper som Havfram.
Luxcara er et uavhengig tysk kapitalforvaltningsselskap spesialisert på fornybare infrastrukturprosjekter. Selskapet har vært en pioner innen europeisk havvind, og var tidlig ute med å investere i britiske og tyske prosjekter.
– Vi er glade for å samarbeide med Havfram, og har sikret oss ett av verdens mest avanserte turbininstallasjonsfartøy for det tyske Waterkant-prosjektet. Dette understreker vår dedikasjon til å utnytte europeisk kompetanse og ressurser, fremme innovasjon i fornybarindustrien og akselerere energiomstillingen i Tyskland, sier Holger Matthiesen, prosjektdirektør i Luxcara og administrerende direktør for prosjektselskapet Waterkant Energy.
Har bestilt flere fartyøy
Havfram har de siste årene posisjonert seg for sterk vekst innen havvind. Selskapet har bestilt to avanserte jack-up fartøy spesialbygd for turbininstallasjon og -vedlikehold.
Det første av disse fartøyene, HF Jack, skal etter planen leveres fra kinesiske CIMC mot slutten av 2024. Det andre fartøyet, som foreløpig ikke har fått navn, er ventet levert i 2025.
I tillegg til nybyggene, har Havfram langsiktige leieavtaler på flere eksisterende turbininstallasjonsfartøy, inkludert Vole au Vent fra norske Fred. Olsen Windcarrier.
Selskapet beskriver seg som en «early mover» innen flytende havvind, og har ambisjoner om å ta en ledende rolle innen design, bygging og installasjon av flytende vindparker. Målet er å være en komplett leverandør av tjenester gjennom hele livssyklusen til et havvindprosjekt.