Til tross for skyhøye riggrater og stor etterspørsel etter moderne boreutstyr, forblir riggselskapene avventende med å bestille nye enheter. I en fersk analyse peker Esgian på høye kostnader, lang leveringstid og usikkerhet rundt fremtidig lønnsomhet som hovedårsaker.
Dagens riggmarked er i en oppsvingsfase, noe som gjenspeiles i høye dagrater og høy utnyttelse av den eksisterende riggflåten. Samtidig er det stor mangel på avanserte rigger som kan bore de mest komplekse brønnene.
Likevel er det få eller ingen nye riggbestillinger. I sin siste markedsrapport forsøker Esgian å komme til bunns i hvorfor riggselskapene forblir på gjerdet.
Lærdommer fra fortiden
Esgian påpeker at dagens riggmarked er i en oppsvingsfase, med høye dagrater og høy utnyttelse av den eksisterende riggflåten. Likevel holder riggselskapene igjen på nyinvesteringer.
Ifølge analysen justerer bransjen seg nå etter lærdommene fra tidligere kriser og dagens økonomiske realiteter. Esgian har gått i dybden på hvorfor terskelen for nybygg forblir høy, til tross for den sterke etterspørselen.
En slik faktor kan ha vært oljeprisfallet i 2014, som sendte riggmarkedet inn i en dyp krise. Mange av riggene som ble bestilt under forrige boom ble levert rett inn i krisen, noe som påførte eierne store tap.
Finansielt risikabelt
Et sentralt poeng i Esgians analyse er at investeringer i nye rigger innebærer betydelig finansiell risiko for selskapene.
Nybygg kommer med en høy prislapp, og riggselskapene er bekymret for om de høye dagratene vil vare lenge nok til å forsvare disse kostnadene. Det er usikkerhet knyttet til fremtidig lønnsomhet, spesielt på lengre sikt.
Prioriterer eksisterende flåte
I stedet for å bygge nytt, indikerer Esgian at riggselskapene nå prioriterer å utnytte den eksisterende flåten maksimalt.
Fokuset er på å sikre lange kontrakter til gode rater for riggene som allerede er i markedet. På denne måten kan selskapene tjene gode penger på oppsvingen uten å ta på seg den finansielle byrden av nybygg.
Gamble ikke på kostbare nybygg
Overordnet tegner Esgian et bilde av et riggmarked i bedring, men hvor aktørene forblir forsiktige med tanke på ekspansjon.
De høye kostnadene, den lange leveringstiden og usikkerheten rundt fremtiden gjør at terskelen for nyinvesteringer er svært høy. Riggselskapene virker innstilt på å ri av oppsvingen med den flåten de allerede har, heller enn å gamble på kostbare nybygg.
Ifølge Esgians analyse kan denne tendensen bety at mangelen på moderne boreenheter vil vedvare i markedet på mellomlang sikt. Dette kan igjen bety gode tider for oljeservice-aktørene, i form av høye riggrater og gunstige vilkår fremover.