COSCO Shipping Heavy Industry har tildelt Kongsberg Maritime en kontrakt for levering av en omfattende teknologipakke til sitt nyeste installasjonsfartøy for vindturbiner.
Fartøyet er for tiden under bygging for Cadeler, et rederi som opererer i havvindindustrien. Dette blir det femte installasjonsfartøyet Cadeler bygger ved COSCOs verft i Qidong i Kina, og alle er utstyrt med systemer fra Kongsberg Maritime.
Det nye fartøyet er av GUSTO NG-20000X-design og blir det tredje i A-klassen som blir en del av Cadelers flåte. Med et dekkområde på 5600 kvadratmeter og en lastekapasitet på over 17.600 tonn, vil det være et av verdens største installasjonsfartøy i havvindmarkedet.
Kontrakt på 350 millioner kroner
Kontrakten med COSCO har en verdi på rundt 350 millioner kroner for Kongsberg Maritime.
Kongsberg Maritime skal levere et komplett elektrisk, automasjons- og fremdriftssystem. Pakken omfatter ni thrustere, alle med propeller med fast stigning. Systemet består av fire UUC355FP hovedfremdriftsthrustere, to ULE355FP uttrekkbare azimuth-thrustere og to TT3300DPNFP tunnelthrustere.
I tillegg kommer det elektriske systemet med generatorer, fordelingstavler for middels og lav spenning, likestrømstavler, energilagringssystem og fremdriftsdrivere, samt det integrerte kontrollsystemet inkludert dynamisk posisjoneringssystem (DP).
– Skal møte fremtidige krav i offshoreindustrien
Skreddersydde energikontrollfunksjoner optimaliserer også fartøyets energieffektivitet, og det batterihybride elektriske systemet kan redusere antall motorer som kreves for kranoperasjoner og manøvrering.
Cadeler har allerede to P-klasse, to M-klasse og tre A-klasse fartøy under bygging, hvorav det siste skal leveres i første halvdel av 2027.
Ved en nylig navneseremonien for det seneste P-klasse fartøyet «Wind Peak» uttalte Cadelers administrerende direktør Mikkel Gleerup at selskapets fartøy er konstruert for å møte både nåværende og fremtidige krav i offshoreindustrien.
– Setter standarden for havvindoperasjoner
– Med det voksende behovet for effektive havvindparker for å støtte globale bærekraftsmål, er det etterspørsel etter større turbiner og mer avanserte fartøy for å installere dem. Kongsbergs banebrytende teknologi spiller en avgjørende rolle for å gjøre dette mulig, sa Gleerup.
– Cadeler har ambisiøse planer for fremtidens havvindutbygging, og deres pågående investeringer i en flåte av toppmoderne installasjonsfartøy setter standarden for havvindoperasjoner, påpeker Halvor Økland, Director Tender Engineering i Kongsberg Maritime.