Morrow Batteries har startet prøveproduksjon ved sin nye fabrikk for LFP-batterier i Arendal. Anlegget, som ble offisielt åpnet av statsminister Jonas Gahr Støre før helgen, vil ha en årlig kapasitet på opptil tre millioner battericeller, tilsvarende én GWh. Dette gjør det til Europas første LFP-fabrikk i gigawatt-skala.
Åpningen kommer to år etter at Støre la ned grunnsteinen for fabrikken i 2021. I løpet av de neste månedene vil Morrow jobbe med å finjustere produksjonsutstyret i tett dialog med kundene. Planen er å gå over til full kommersiell produksjon ved utgangen av året.
– Vi er stolte over å kunne åpne dørene til Europas første storskala LFP-fabrikk her i Arendal. Dette hadde ikke vært mulig uten støtten fra lokalsamfunnet, myndigheter og våre dedikerte aksjonærer og ansatte, sier Morrows toppsjef Lars Christian Bacher.
– Viktig for det grønne skiftet
LFP-batterier, som er basert på litium, jern og fosfat, anses som en svært viktig teknologi i utviklingen av utslippsfrie løsninger. Batteritypen er allerede dominerende innen energilagring, tyngre kjøretøy og mellomstore elbiler.
Morrow har det siste året produsert tusenvis av LFP-prøveceller for testing hos potensielle kunder. Selskapet mener de nå har et kommersielt levedyktig og konkurransedyktig produkt klart til markedet. De første ordinære batterileveransene er ventet mot slutten av 2024.
Satser videre i Norge
Bacher peker på Norges sterke kompetanse innen prosess- og materialteknologi, lange industrielle tradisjoner, tilgang på ren kraft og høyt utdannet arbeidskraft som viktige faktorer for å legge batteriproduksjonen til landet.
Statsminister Støre trakk under åpningen frem regjeringens satsing på batteriverdikjeden og ønsket om å tiltrekke seg investorer som Morrow for å gjøre Norge til en ledende batterinasjon. Han pekte på selskapets planer om ytterligere tre fabrikker i Arendal og etableringen av Skandinavias største senter for batteriforskning som tegn på en langsiktig satsing.
Forskningsmiljøet i Arendal jobber blant annet med neste generasjons LNMO-batterier, som kutter ut kobolt og reduserer bruken av nikkel og litium til fordel for mangan. Denne teknologien anses å ha et stort potensial for ytterligere forbedringer av batteriegenskapene.
Bacher mener Morrows satsing og teknologiutvikling vil bidra til å gjøre Europa mer konkurransedyktig og selvforsynt i det grønne skiftet.