Equinor har gjennomført en intern gransking av SAR-helikopterulykken 28. februar.
Granskingen skal sikre læring fra ulykken og identifisere tiltak for å forbedre selskapets SAR-tjeneste og ulykkesberedskap.
Den alvorlige helikopterulykken førte til at en ansatt i Equinor omkom og fem fra Bristow ble skadet.Helikopteret var av typen Sikorsky S-92 Search and Rescue (SAR), og var på øvelse for Equinor da ulykken skjedde.
Det er Statens havarikommisjon som er ansvarlig for å kartlegge hendelsesforløpet og selve årsaken til ulykken. I mars vedtok Equinor å foreta en intern gransking for å ta egen læring.
Granskingen er gjennomført av en uavhengig granskingsgruppe ledet av Equinors avdeling for konserngransking.
– Det er viktig at vi går i dybden for å ta læring etter en alvorlig ulykke. Granskingen har gjort funn og peker på enkelte forbedringspunkter som vi vil følge opp for å styrke Equinors SAR-tjeneste og ulykkesberedskap videre, sier konsernsjef Anders Opedal.
Granskingsrapporten anbefaler tiltak innenfor trening og øvelser, verneutstyr og samhandling knyttet til Equinors SAR-tjeneste og ulykkesberedskap. I tillegg anbefales å gjøre en ny vurdering av om tiltakene etter Turøy-ulykken har hatt forventet langvarig effekt.
Granskingsgruppen er tydelig på at de anbefalte tiltakene ikke gir grunnlag for å konkludere med at disse har hatt betydning for årsak til eller utfallet av hendelsen.