Norge og Belgia har signert en felles erklæring om havvind og en intensjonsavtale om rørtransport av CO2 mellom landene.
En større næringslivdelegasjon fra Belgia besøker Norge denne uken. Samtidig er det signert en felles erklæring om havvind og en intensjonsavtale om rørtransport av CO2 mellom landene.
Delegasjonen inkluderte representanter og ledere fra en rekke belgiske energibedrifter som North Sea Port, Port of Antwerp-Bruges, Belgian Hydrogen Council, Engie, Fluxys og Heidelberg Materials.
– Belgia har vært og kommer til å forbli en viktig energipartner for Norge og vårt næringsliv, sier energiminister Terje Aasland. Han påpeker at Norge er en forutsigbar leverandør av olje og gass til Europa, samtidig som landene jobber tett sammen på områder som karbonfangst og -lagring, hydrogen og havvind.
Den felles erklæringen om havvind innebærer at Norge og Belgia skal fortsette å styrke det eksisterende samarbeidet om havvind og relatert infrastruktur, inkludert muligheter for fremtidige hybride samarbeidsprosjekter. Partene skal også legge en plan for det videre samarbeidet basert på en pågående studie av transmisjonssystemoperatørene, som ventes ferdigstilt i slutten av 2024.
Intensjonsavtalen om rørtransport av CO2 legger rammene for forhandlingene om en bilateral avtale som skal avklare det regulatoriske regimet for bygging, legging og drift av en rørledning for transport av CO2 fra Belgia til norsk kontinentalsokkel. Der vil CO2-en bli permanent lagret i undergrunnen.
Equinor og belgiske Fluxys arbeider med planer om en mulig ny CO2-rørledning fra Europa til CO2-lagre på norsk sokkel, kalt «CO2 Highway Europe». En slik rørledning er planlagt operativ innen 2030 og vil kunne bidra til avkarbonisering av europeisk energiintensiv industri. De involverte selskapene planlegger start av rørledningen i Zeebrugge i Belgia, med mulige grenrør til Dunkirk i Frankrike og Eemshaven i Nederland.
Transport og lagring av CO2 vil være viktig for å nå norske og internasjonale klimamål. I april signerte Norge en intensjonsavtale om grensekryssende transport og lagring av CO2 med Belgia, Danmark, Nederland og Sverige. Den nylig signerte intensjonsavtalen med Belgia tar denne utviklingen et stort skritt videre og muliggjør transport og lagring av store CO2-volumer.