Solstad Offshore melder om flere nye kontraktstildelinger fra brasilianske Petrobras, med planlagt oppstart i andre halvdel av 2024 og første halvdel av 2025. Samlet har kontraktene en verdi på rundt 2,6 milliarder kroner.
Det er fartøyene CSV Normand Poseidon og ankerhåndteringsskipene Normand Sagaris og Normand Ferking som er tildelt nye oppdrag fra den brasilianske oljegiganten. Alle tre skip eies av Solstad Maritime AS, der Solstad Offshore ASA har en eierandel på 31,6 prosent.
CSV Normand Poseidon har sikret en ny fireårskontrakt som skal starte i tredje kvartal 2024, i forlengelsen av fartøyets nåværende oppdrag for Petrobras.
Normand Sagaris og Normand Ferking har begge fått treårskontrakter for ankerhåndteringstjenester. Normand Sagaris skal etter planen starte på den nye kontrakten i 4. kvartal 2024 eller 1. kvartal 2025. I tillegg er fartøyets nåværende kontrakt med Petrobras forlenget til november 2024. Normand Ferking skal på sin side starte på sin nye kontrakt i 2. kvartal 2025.
– Vi er svært fornøyde med å kunne kunngjøre disse kontraktstildelingene fra Petrobras i Brasil, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore.
Han påpeker at Solstad har jobbet med Petrobras helt siden 1996, og at rederiet er godt posisjonert til å ta på seg enda flere oppdrag i det sterke brasilianske markedet.
Brasiliansk sokkel har vært et lyspunkt for offshorerederier gjennom hele pandemiperioden, med høy aktivitet og etterspørsel etter fartøy, rigger og andre tjenester. Petrobras fortsetter å legge store planer, med en voksende ordrereserve og høy leteaktivitet. Selskapet sikter for eksempel mot å nesten doble antallet boreskip i løpet av få år.
Solstad er langt fra den eneste norske aktøren som gjør det godt i regionen. Konkurrenter som DOF har flere skip på langtidskontrakter for Petrobras, mens riggselskapene Seadrill, Odfjell Drilling og Borr Drilling alle har fått milliardoppdrag de siste årene. Samlet sett står Brasil nå for en stor del av ordrereservene og kontantstrømmen til mange norske offshorekonsern.
Solstad-konsernet driver nå totalt rundt 90 fartøy over hele verden, inkludert ankerhåndteringsskip, konstruksjonsskip og forsyningsskip. Rundt 20 av disse er i dag på kontrakt i brasiliansk farvann.
Finansielt har Solstad-gruppen slitt de siste årene, med maktkamp, høy gjeld og gjentatte gjeldsforhandlinger. Konsernet har den senere tid satset på å bli mer spesialisert rundt store og komplekse fartøy for blant annet havvind og subsea-markedet.