Eidesvik Offshore og Agalas skal bygge et nytt konstruksjonsfartøy for subsea- og havvind. Selskapene har også fått opsjoner for ytterligere fire fartøy.
Eidesvik Offshore skal bygge verdens første metanol-drevne fartøy for subsea og offshore vind. Eidesvik Offshore inngår partnerskap med det nordnorske selskapet Agalas for å bygge et konstruksjonsfartøy (CSV) designet for å utføre operasjoner for subsea og offshore vind markedene. Utstyrt med dual fuel metanolmotorer og et batterihybridsystem vil fartøyet ifølge selskapene bli verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder.
Fartøyet vil eies av selskapet Eidsvik Agalas AS, der Eidesvik har en majoritetsandel på 50,1 prosent. De resterende aksjene vil eies av Agalas. Full drift av fartøyet, inkludert besetning, vil bli levert av Eidesvik. I tillegg har Eidesvik Agalas AS har fått opsjoner for ytterligere fire fartøy.
Tre til femårs-kontrakt med Reach Subsea
Fartøyets fremdriftssystem vil bestå av et batteri-hybridsystem og motorer som kan operere på både metanol og diesel.
Fartøyet skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia med levering tidlig i 2026. Det nye fartøyet vil være utstyrt for inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR). Ved levering vil det gå inn på en 3 til 5-årskontrakt med Reach Subsea.
– Det nye tilskuddet til Eidesviks flåte passer perfekt med selskapets strategi, som er basert på bærekraftige skipsløsninger og langsiktige partnerskap med våre kunder. Det allsidige fartøyet er designet for å møte behovene til både olje- og gassnæringen og offshore vind-industrien. Denne fleksibiliteten øker vår konkurranseevne i framtidens energimiks, sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo.
Tror på vekst innen havvind
Eidesvik og Agalas sier timingen for fartøyet er utmerket, ettersom etterspørselen etter fartøyer i subsea-markedet er i ferd med å overgå tilbudet. Selskapene forventer også betydelig vekst innen havvind dette tiåret.
– Ved å samarbeide med Eidesvik på denne muligheten kombinerer vi styrkene til to norske rederier og skaper et verdensledende fartøy som integrerer funksjonalitet, grønn teknologi og svært dyktige personell, sier Mats Nygaard Johnsen, administrerende direktør i Agalas.
Utviklingen har skjedd sammen med skipsdesigner NSK Ship Design. Fartøyet måler 99,9 meter i total lengde med en bredde på 21 meter, og har plass til 100 personer. Utstyrt med en 150 tonns bølgekompenserende (AHC) kran og et romslig dekkareal på omtrent 900 kvadratmeter, egner det seg svært godt for å utføre IMR- og konstruksjonsarbeid.