Equinor har tildelt Lufttransport RW oppdraget med å operere to nye søk- og redningshelikoptre (SAR) for Troll- og Oseberg-området. Denne avtalen gjør Lufttransport til den tredje helikopteroperatøren som blir kvalifisert for oppdrag på norsk sokkel.
– Denne avtalen styrker vår robusthet og sikrer oss økt helikopterkapasitet. Lufttransport RW AS er et norskeid selskap med hovedbase i Tromsø, med mye erfaring fra drift av både søk- og redningshelikoptre og tilbringerhelikoptre. Vi ser frem til å samarbeide med dem fremover, sier Ørjan Kvelvane, direktør for Felles driftstjenester i Equinor.
De to Leonardo AW 139-helikoptrene skal overtas av Lufttransport RW AS i andre kvartal 2025 og vil være klare for drift fra 2026. AW 139 er en helikoptertype som er godt kjent for sin bruk i offshorebransjen globalt og er kvalifisert for å fly på norsk sokkel.
–Vi har jobbet lenge med å kvalifisere en ny helikoptermodell som møter de strenge kravene på norsk sokkel. AW139 er en nyere helikoptertype med godt utprøvd teknologi som holder et høyt sikkerhetsnivå, kommenterer Kvelvane. Helikoptrene vil fungere som SAR-beredskap og utføre oppdrag i Troll- og Osebergområdet i den nordlige Nordsjøen.
Spiller en sentral rolle
Ett av helikoptrene skal stasjoneres på Oseberg feltsenter, mens det andre vil være en back-up-SAR stasjonert på heliporten på Flesland. I tillegg til SAR-beredskap vil det andre helikopteret også benyttes til passasjertrafikk til og fra Equinors installasjoner. Disse nye tilskuddene kommer i tillegg til de to Sikorsky S-92-helikoptrene som for tiden har disse oppgavene.
Avtalen med Lufttransport har en oppstart tidlig i 2026, og den har en varighet på fem år med fem ettårige opsjoner.
SAR-helikoptrene er sentrale for å opprettholde beredskapen og tilbringertjenesten på norsk sokkel, samtidig som de spiller en viktig rolle i beredskapen langs hele kysten, inkludert oppdrag som går utover petroleumsvirksomheten.