Store forventede investeringer i verdikjeder knyttet til havvind kan lokke leverandører fra for eksempel oljeservice. Her er havvind-toppenes råd til hvordan man lykkes.
Norsk leverandørindustri har teknologi i verdensklasse. Og den fremvoksende havvindnæringen har ambisjoner om å utvikle teknologi både til egen bruk og eksport. En rekke virksomheter med bakgrunn fra petroleumsindustrien har de siste årene signert intensjonsavtaler med havvindkonsortier, eller står bak egne satsinger innen havvind. Ocean24 har spurt flere havvindtopper hva de ser etter hos leverandører.
– Vi har mye unik kompetanse fra tiår med olje- og gassaktivitet som i høyeste grad er relevant for havvind. Samtidig så er det viktig å ta innover seg at havvindmarkedet ikke fungerer på samme måte som petroleumsindustrien. For en produksjonsbedrift vil det for eksempel si at der man tidligere leverte noen få enheter, må man nå kunne levere et mye høyere volum for å være relevant. Dette vil kreve omstilling for oss alle, sier Mads Arild Vedøy, Regional Lead Norway i RWE Renewables til Ocean24.
– Søk kunnskap om markedet
– Leverandører som vil inn i havvindmarkedet må analysere hvor i leverandørkjeden de vil plassere seg, få full innsikt i hvilke krav som bransjen setter, analysere hvordan de kan gjøre sine tjenester bedre for kunden, og utvikle gode relasjoner til de selskapene som får tildelt arealer, sier Harald Dirdal, Norseman Wind og CEO i Ny Energi.
Bransjeorganisasjonen Norwegian Offshore Wind er blant dem som ønsker å legge til rette for samarbeid mellom operatører og leverandører innen havvind.
– Det er behov for flere leverandører som kan levere teknologi, produkter eller tjenester som det er behov vil inn i havvindmarkedet. Vi oppfordrer disse til å søke kunnskap om markedet og også vurdere om partnere kan gi en bedre markedssituasjon. Vi i Norwegian Offshore Wind legger til rette for samarbeid mellom bedrifter og at en lærer av hverandre. Vi jobber også for at våre nærmere 400 medlemsbedrifter skal finne relevante partnere, både i Norge og internasjonalt, sier Arvid Nesse, leder for bransjeorganisasjonen Norwegian Offshore Wind.
Kan bli Norges nye eksport- og industrieventyr
– Samarbeid og markedstilpassning er noen nøkkelelementer her. Vi har jo allerede en del norske selskaper som leverer til havvindmarkedet i Europa, og det vil være nyttig å se og lære av hverandre – ikke minst se på hvordan man kan jobbe sammen for å ta en enda større posisjon enn man allerede har, sier Mads Arild Vedøy.
– Flytende havvind kan bli Norges nye eksport- og industrieventyr. Det betyr helt nye muligheter for leverandørindustrien, men for å få til det er vi avhengig av at politikerne følger opp. Et hjemmemarked hvor norske leverandører får mulighet til å demonstrere sine løsninger vil være viktig. På samme måte som at det er viktig for Norge, er det viktig at norsk leverandørindustri får komme i gang i 2024 for å kunne ta en posisjon og konkurrere med resten av verden, sier sier Mads Arild Vedøy fra RWE Renewables.
Også Jon Dugstad hos Norwegian Energy Partners vektlegger betydningen av å satse internasjonalt:
– Det viktigste er å legge strategier for engasjement i havvind i prosjekter utenfor Norge, sier Dugstad.