Bernhard Schulte Offshore har bestilt design og bygging av to skip fra Ulstein, en kontrakt som inkluderer opsjoner på to pluss to fartøy. Nå er kontrakten på de to første skipene aktivert.
– Vi er glade for å utvide den nåverande aktiviteten vår innen vedlikehold i havvindsektoren, sier Andrian Dacy, som er Global Head i J.P. Morgan Asset Management’s Global Transportation Group.
– Desse CSOV-ane er basert på det siste innen teknologi og vil ha en kritisk rolle i utviklingen og leveringen av fornybar energi og den globale energidekarboniseringen.
Ulstein har aktivitet i fleie land, med hovedkontor i Ulsteinvik på Sunnmøre.
– Havvindindustrien står sentralt for å kunne oppnå klimamålene, og vi mener at de drivstoffeffektive skipene våre vil være viktige brikker for å nå disse målene, sier konsernsjef i Ulstein, Gunvor Ulstein.
Hybrid batteridrift og enkeltlugarer for 110 personer
Skipene har en stor, sentralt plassert, rørslekompensert gangbro og heistårn for personell- og lastoverføringer. Videre er det installert en 3D-kompensert kran som kan løfte fem tonn offshore-laster. Logistikken om bord er optimalisert, og inkluderer stor lagringskapasitet og trinnløs tilgang til offshoreinstallasjonene.
Fartøyene har en lengde på 89,6 m og en bredde på 19,2 m. ULSTEIN SX222-designplattformen er tilpasset rederiets behov, inkludert enkeltlugarer for 110 personer. Totalt vil fartøyene kunne huse 132 personer. Skipene vil ha hybrid batteridrift og være forberedt for metanol, slik at karbonnøytrale operasjoner er mulige. Skipene er fleksible og attraktive for arbeid innen områder som drift og vedlikehold (O&M) eller konstruksjonsstøtte, spesielt under utfordrende vær- og sjøforhold.