Torgeir Nærø i Kongstein forteller at Norge allerede er verdensledende innen flere segmenter i leverandørindustrien for havvind. Han mener norske bedrifter har muligheten til å få en tilsvarende posisjon innen havvind som de i dag har innen olje og gass.
Kongstein er et konsulentselskap som jobber med havvind, grønt hydrogen og maritimsektor. Selskapets direktør forteller Ocean24 at Norge har gode forutsetninger for å hevde seg innen havvind-segmentet.
– Dette er en industri som nærmer seg en global omsetning på 100 milliarder euro i året. Norsk industri skal på sikt ta en betydelig markedsandel der. Ettersom denne industrien utvikler seg over tid, har vi mulighet til å få en lignende posisjon som vi har i innen olje- og gassindustrien i dag.
Et internasjonalt marked
Nærø mener det er viktig å få på plass en plan for hvordan vi skal bygge ut havvind i Norge. Han understreker likevel at industrien allerede er internasjonal og kommer til å fortsette å være det.
– Norske ingeniørselskaper og verft er allerede nå verdensledende på å bygge offshore- substasjoner for den internasjonale havvindnæringen. Selskaper som Aibel og Aker er verdensledende i dette markedet.
Etterlyser krystallklar politikk
Aktører i havvindindustrien går til de markedene hvor de opplever størst mulig sikkerhet for at prosjektene faktisk gjennomføres og hvor selskapene ser muligheten for å profitere på prosjektene. Nærø har troen på at Norge og Nordsjøen vil bli et slikt marked.
– Markedet i Norge kommer nok, det har vi sterk tro på, men vi er veldig avhengige av å lykkes i første runde. Norge har blant verdens beste vindressurser for havvind. Det gjør norsk sokkel til et veldig interessant område å utvikle en havvind-sektor i.
Kongstein direktøren mener likevel at en forutsetning for å lykkes er en tydelig politikk.
– For å lykkes i denne sektoren trenger vi krystallklar politikk. Gode reguleringer, og et regelverk som tillater utvikleren å selge strømmen til en fornuftig pris som gjør at de profiterer på tross av høye kostnader. Jeg tror at selskapene må få mulighet til å eksportere kraften til utalandske markeder for å oppnå dette. Hvis ikke risikerer vi en situasjon hvor utbyggingen ikke blir lønnsom og selskaper ikke ønsker å by på utlysningene.
Problematisk med forsinkelser
I august kunngjorde norske myndigheter at søknadsfristen for prekvalifisering om prosjektområder for havvind i Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord utsettes fra 1. september til 1. november 2023. Nærø mener det er kritisk at norske myndigheter skaffer seg kapasitet til å håndtere saksbehandlingen som kreves innen havvind.
– Det som bekymrer oss, er saksbehandlingskapasiteten fra offentlig side. Dette er en ny industri, som staten ønsker å regulere og kontrollere. Det er fint, men da må de skaffe seg kapasitet til å saksbehandle denne sektoren. Det mangler i stor grad enda fra offentlig side.
– Nå ser vi en rekke utsettelser allerede i prekvalifiseringsfasen. Utsettelser som dette kan føre til at Norge ikke greier å gjennomføre de utbyggingsmålene som er satt for 2030.
Trenger mer grønn energi
Norske myndigheter tar stadig til orde for at Norge trenger mer grønn energi. Nærø mener at å bygge dette til sjøs er en god løsning.
– Å bygge vindparker og kraftverk på land er et betent tema. Vi har store havområder tilgjengelig og jeg tror at utbygning av havvind vil være den minst konfliktfylte måten å bygge ut vår kraftkapasitet på.
– Norsk industri har best forutsetninger for å bli gode på den kapitalintensive delen av denne bransjen. Vi er veldig gode i Norge på å designe, bygge og drive spesialskip av ulike kategorier. Vi har også et kapitalmarked som kan finansiere dette. Norske selskaper har også høy kompetanse innen drift og innovative løsninger. Jeg tror vi vil se en rekke norske nisjeleverandører vokse kraftig som følge av havvind-næringen, sier Torgeir Nærø.