DeepOcean leier ubemannet fartøy for subsea inspeksjons- og vedlikeholdsarbeid.
Undervannsentreprenøren DeepOcean har signert en langsiktig charteravtale for et ubemannet fartøy (USV – umanned surface vessel) som skal anvendes til subsea inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR) innen offshore fornybar energi og offshore olje og gass.
DeepOcean leier fartøyet fra USV AS, som er et felles joint venture-selskap etablert av Solstad Offshore, Østensjø og DeepOcean.
Subsea inspeksjons- og intervensjonsarbeid
– USV-en kan bli en såkalt «game changer» for subsea inspeksjons- og intervensjonsarbeid, ettersom den muliggjør mye lavere driftsutgifter og utslipp. Vi er svært glade for å få USV-en inn i flåten vår av innleide fartøy, sier Øyvind Mikaelsen, konsernsjef i DeepOcean.
Fartøyet skal utstyres med en fjernstyrt undervannsrobot (ROV) som kan operere ned til 1 500 meters havdyp, samt en stor verktøypakke for å utføre undervannsoperasjoner. USV-en vil være i stand til å utføre mesteparten av subsea inspeksjonsarbeid, havbunnsundersøkelser og en betydelig andel av subsea intervensjonsoppgaver.
For å gjøre USV-ens driftsvindu størst mulig har den blitt utstyrt med et nyutviklet «launch and recovery»-system (LARS) for sjøsetting og henting av undervannsroboter. Løsningen gjør det mulig for ROV-er å operere fra relativt små fartøy, som USV-en.
USV-en skal fjernstyres fra land, men vil ha flere autonome funksjoner for å sikre nødvendig sikkerhet og integritet. Fartøyet kan operere under tøffe værforhold. Under operasjoner vil både mannskap og ROV-operatører sitte samme i et fjernstyrt operasjonssenter på land.
– Det ligger et stort potensial i å bruke USV-teknologien sammen med eksisterende løsninger for å redusere kostnader og maksimere drifts- og miljøfordelene på vegne av operatører av offshore fornybar- og olje- og gassfelt, sier Øyvind Mikaelsen.
Hybrid fremdriftssystem
USV-en skal utstyres med et diesel-elektrisk hybrid fremdriftssystem og batteripakke som gjør det ubemannede fartøyet i stand til å operere offshore i opptil 30 dager uten lading eller etterfylling av drivstoff.
Det anslås at USV-løsningen kan redusere CO2-utslipp med mer enn 90 prosent sammenliknet med et konvensjonelt offshorefartøy som gjennomfører subsea IMR-arbeid.
– DeepOcean har satt mål om å redusere CO2-utslippene våre med 45 prosent før 2030 og bli karbonnøytrale innen 2040. Ubemannede-, autonome- og fjernstyrte løsninger, som denne USV-en, er viktige komponenter i denne strategien, legger Øyvind Mikaelsen til.
USV-en er 24 meter lang og 7,5 meter bred. Skipsverftet Astilleros Gondán har fått kontrakten med å bygge USV-en på vegne av USV AS. Levering av USV-en forventes mot slutten av 2024. Planen er at fartøyet, etter offshoretesting, skal være i drift i 2025, da den vil gå på charter til DeepOcean.