Azane Fuel Solutions og Equinor vil gjennom et felles studium optimalisere verdikjeden for ammoniakk, fra produksjon til bruk, med spesielt fokus på effektiv distribusjon og etablering av bunkringsterminaler på strategiske steder.
Azane Fuel Solutions har etablert et prosjekt med Equinor, «AFNO 2030 – Ammonia fuel for The Norwegian offshore sector 2025-2030». Det vil se på hvordan ren ammoniakk kan introduseres som et drivstoff for å avkarbonisere den norske offshoresektoren og bidra til optimalisert logistikk, operasjonsplanlegging og sikkerhetsaspekter.
Vil avkarbonisere offshoresektoren
– Vi ser fram mot samarbeidet med Equinor for å vise hvordan ren ammoniakk kan bli benyttet til avkarboniseringen av den norske offshore sektoren. Equinor kan spille en viktig rolle i det maritime grønne skifte som pioner til å benytte drivstoffet, teknologien og nødvending bunkringsinfrastruktur, og med dette hjelpe industrien til å ta det nødvendige spranget, sier Håkon Skjerstad, nyutnevnt CEO i Azane Fuel Solutions.
Basert på omfattende dialoger om ammoniakk som drivstoff og bunkring, har partene bestemt å etablere prosjektet «AFNO 2030 – Ammonia fuel for The Norwegian offshore sector 2025-2030». Prosjektet vil se på hvordan ren ammoniakk kan introduseres som et drivstoff for å avkarbonisere den norske offshoresektoren og bidra til optimalisert logistikk, operasjonsplanlegging og sikkerhetsaspekter. Ren ammoniakk har stort potensiale til å bli et drivstoff for å avkarbonisere den maritime industrien. Ammoniakk kan brennes i en motor eller utnyttes via en brenselcelle, og fordi det ikke inneholder karbon har den ikke CO2 utslipp. Nøkkelutfordringene vil inkludere å møte sikkerhetsaspekter relatert til giftigheten i ammoniakk og dens korrosivitet.
Har kontrakt med Yara
I april 2022 ble det annonsert at Yara forhåndsbestilte opptil 15 ammoniakk bunkringsterminaler, i en flerårig kontrakt med Azane Fuel Solutions, for å ha tilstrekkelig dekning over det skandinaviske markedet. Nettverket av flytende karbonfrie bunkringsterminaler er et stort steg i riktig retning for å gjøre shipping fri for fossilt brensel.