Venter stor vekst for norske olje-, gass- og havvindsredere i 2023.
I Rederiforbundets konjunkturrapport for 2023 går det fram at offshore-service-rederiene har hatt økt aktivitet på norsk sokkel, som i stor grad er drevet av Europas behov for å erstatte russisk olje og gass. Den økte aktiviteten vises også i omsetningen til rederiene i 2022. I 2022 økte omsetningen i dette segmentet med 28 prosent, og totalomsetningen ble om lag 75 milliarder kroner.
Administrerende direktør i Norges Rederiforbund Harald Solberg forteller Ocean24 at omsetningen fremdeles ikke har nådd nivået fra før oljekrisen i 2014. Samtidig forventer næringen økt omsetning også i 2023, på om lag 26 prosent, noe som vil føre til at segmentet for første gang har høyere omsetning enn før 2014.
– Siden Rederiforbundet i 2018 begynte å kartlegge rederienes planer for bygging av skip, har det aldri vært registrert så høye ambisjoner som i 2023. De neste fem årene planlegger rederiene å bygge totalt 215 skip hovedsakelig innenfor interkontinental skipsfart og offshore-service. En stor andel av skipene innen offshore-service er innenfor havvindnæringen, forteller Solberg til Ocean24.
Ønsker seg et større marked hjemme i Norge
Solberg forteller at 79 prosent av offshore-aktørene Norges Rederiforbund har kontaktet i forbindelse med sin undersøkelse svarer at de vurderer å bygge ved norske verft.
– Noen gjør det allerede, for eksempel Olymic i Fosnavåg som bygger hos Ulstein Verft og Edda Wind som skal bygge hos Vard. Havvindskipene som er bygget i utlandet har også en meget høy andel av norsk teknologi om bord. Dette viser at den norske maritime klyngen ligger i tet på havvind og mange rederier er aktive i dette segmentet i utlandet. Vi ønsker oss et større hjemmemarked raskt . Den maritime klyngen kan bidra med grønn teknologi og arbeidsplasser lang hele kysten, forteller Harald Solberg.