Seks måneder etter at HAV Hydrogen offentliggjorde planene om å lansere et maritimt energisystem for hydrogen for installasjon i kontainer på skipsdekk, offentliggjør selskapet i dag detaljer om systemet som har mottatt prinsippgodkjenning fra DNV.
HAV Hydrogen har mottatt DNVs prinsippgodkjennelse (AiP) for Zero Emission Pod-systemet. Godkjennelsen betyr at hydrogensystemet har blitt vurdert av DNV til å være i tråd med klassifiseringsregler og gjeldende lover og forskrifter.
Zero Emission Pod er et frittstående, skalerbart energisystem, hvor installert effekt kan anvendes til skipets fremdriftssystem eller til ekstra strømforsyning om bord i fartøyet. Utgangseffekten vil bli dimensjonert for å gi nullutslippseffekt basert på ønskede driftssituasjoner, seilingsmønstre og type fartøy.
Skal anvende kontainere
–Vi har utviklet og mottatt prinsippgodkjennelse (AiP), for et nøkkelferdig maskinrom. Teknologien er basert på en 20-fots kontainer som ikke bare inneholder hydrogenbrenselceller, men også nødvendig utstyr for å drive systemet på en forsvarlig måte. Det inkluderer ventilasjon, kjølesystem, sikkerhet- og kontrollsystemer, DC/DC-tavler, distribusjonssystem for drivstoff samt andre tekniske installasjoner, sier administrerende direktør i HAV Hydrogen, Kristian Osnes.
I havn kan hydrogensystemet sikre grønn energi til fartøyet, som ikke trenger å være avhengig av ladeinfrastruktur på land for å oppnå nullutslippsstatus.
– Hydrogensystemet er en enkel og svært effektiv snarvei til grønn skipsfart. Det kan enten ettermonteres på fartøy som ikke er klargjort for konvensjonell retrofit-installasjon under dekk, eller det kan være en komplett tilleggsmodul som gjør installasjonsrisikoen mye lavere på nybyggprosjekter, legger Osnes til.
Stor interesse
Utviklingen av den kontainerbaserte løsningen har som mål å fremskynde kommersiell bruk av hydrogen som skipsdrivstoff.
–Vi opplever enorm interesse fra redere i flere bransjer. Vi har blitt kontaktet av selskaper som er engasjert innen offshore vind, olje og gass, RoRo-shipping, tørrbulk, innenlands skipsfart og fiskeri. De erkjenner at kontainerløsningen vår kan være snarvei til nullutslipp for deres fartøyer. Gitt at nødvendig infrastruktur er på plass, trenger reder kun å klargjøre nok plass på dekk og koble kontaineren til fartøyets kraftsystem, avslutter Kristian Osnes.
HAV Hydrogen vil være klar for å igangsette produksjon av Zero Emission Pod-kontainerne i løpet av andre halvdel av 2023. Målet vil da være å gjøre de første leveransene i 2024.