Offshore vindservicefartøyselskapet Edda Wind kunngjør at det har tatt levering av Edda Boreas fra Gondan Shipyard.
Fartøyet er det andre av seks søsterfartøy som skal leveres fra Gondan.
Det nye Commissioning Service Operation Vessel (CSOV), kalt Edda Boreas, vil starte installasjonen etter å ha forlatt verftet i Spania. Deretter vil fartøyet begynne arbeidet ved Dogger vindparker UK i mai i minimum to år.
–Operatører leter kontinuerlig etter måter å forbedre effektiviteten av vindparkdrift og redusere driftskostnader og miljøfotavtrykk. Våre spesialdesignede offshore vindservicefartøy gir akkurat dette. Vi forventer at etterspørselen etter spesialiserte servicefartøy vil øke ytterligere, og vi er godt posisjonert for å utnytte denne trenden, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind.
Flere skip
Edda Wind eier og driver to SOV-er, «Edda Passat» og «Edda Mistral som begge er på kontrakt med Ørsted på vindparker i Storbritannia. En CSOV «Edda Breeze» og en SOV «Edda Brint» fullfører i disse dager landgangsinstallasjonene og vil starte sine operasjoner for henholdsvis Ocean Breeze i Tyskland i februar og for Vestas i Storbritannia i mars.
Under dagens flåteutvidelsesprogram vil Edda Winds flåte bestå av 10 fartøy innen 2025.
Nullutslipp klar
Fartøyet er forberedt for nullutslippsoperasjoner med hydrogen som energibærer i et Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC) konsept. For eksempel unngår denne måten å håndtere hydrogen om bord på eksponering for sikkerhetsrisikoen som finnes for flere andre grønne drivstoffløsninger.