Horisont Energi har inngått en opsjonsavtale med Haugaland Næringspark om å legge den landbaserte CO2-terminalen for karbonfangst og lagringsprosjektet Errai til Gismarvik i Rogaland, hvor Haugaland Næringspark har et av Norges største industriområder.
CO2-terminalen skal ta imot CO2 fra både europeiske og norske kunder, inkludert fra den planlagte CO2-utskipningsterminalen i Rotterdam havn.
Errai er det første kommersielle CO2-lagringsprosjektet i Norge, og kan få en stor betydning for utviklingen av karbonmarkedet i Europa. Prosjektet er et samarbeid mellom Horisont Energi og Neptune Energy.
– Vi er glade for å kunne annonsere denne avtalen med Haugaland Næringspark etter en grundig prosess for å finne en passende tomt for dette store karbonfangst- og lagringsprosjektet. Dette er et spennende bidrag i utviklingen av ny, grønn industri og infrastruktur i Rogaland. Vi ser økende etterspørsel etter CO2-lagring i Norden og i Europa, og vi vil bygge opp en europeisk verdikjede for karbonfangst og -lagring. Det kan spille en nøkkelrolle i overgangen til netto nullutslipp, sier Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen, administrerende direktør i Horisont Energi.
Viktig skritt mot netto nullutslipp
I tillegg til den landbaserte terminalen for mellomlagring av CO2 og kaianlegget vil Errai-prosjektet også omfatte et tilhørende offshore reservoar for permanent lagring av CO2.
– Dette er et viktig skritt for utviklingen av storskala karbonfangst og lagring, og åpner for en verdikjede som vil kunne bidra til at klimamålet om netto nullutslipp innen 2050 nåes. Vi ser frem til å utnytte kompetansen vår fra olje- og gassvirksomhet i tillegg til den lange globale erfaringen vi har fra karbonfangst og lagring, sier Neptune Energys administrerende direktør i Norge og Storbritannia Odin Estensen
Horisont Energi og Neptune Energy har allerede levert inn søknad til Olje- og energidepartementet om tillatelse av lagring av CO2 i et definert område på norsk sokkel. Det er forventet at Olje- og energidepartementet vil annonsere tildeling av lisens i løpet av første halvår 2023. Prosjektet er planlagt å settes i drift i 2026.