Selskapet melder i en pressemelding onsdag at de sammen med partnerne Umoe Mandal og BLOM Maritime vil motta 5 millioner euro i støtte for å utvikle hydrogendrevende, hurtiggående fartøy.
HyEkoTank-prosjektet vil ettermontere en 18.600 DWT produkttanker med en 2,4 MW brenselcellesystem av TECO 2030 og 4000 kg komprimert hydrogenlager for demonstrasjon i 2024.
−Jeg er takknemlig for EU som ønsker å hjelpe oss med realisere et ettermontert brenselcelleprosjekt for å redusere og eliminere utslipp langs de europeiske kystlinjene, sier Tore Enger, Konsernsjef, TECO 2030.
Prosjektet er planlagt å starte i februar 2023.
−Shell er stolt over å være en del av dette brenselcelleprosjektet, som har som mål demonstrere levedyktigheten til hydrogen som et nullkarbondrivstoff for den maritime sektoren. Målet vårt er å være en energivirksomhet med nullutslipp innen 2050. Shell vil kjøpe brenselcellesystemet og sørge for fornybart hydrogen til å drive prosjektet mens vi fortsetter å kjøre innovasjon for å levere renere energiløsninger som kundene våre trenger, sier Carl Henrickson, daglig leder for teknologi, innovasjon og digitalisering, Shell Shipping og Maritime.
HyEkoTank hydrogendrevne tankskip vil demonstrere nullutslipp ved kai og stor reduksjon av klimagassutslipp under reise. Dette prosjektet vil kunne bidra til å nå klimamålene satt av EU. Som en del av den europeiske grønne avtalen har EU forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030, og et bindende mål om å oppnå klimanøytralitet innen 2050.