Semi-rigger er i ferd med å forlate Nordsjøen, på jakt etter sterkere markeder på andre kontinenter, viser en fersk analyse.
Riggmarkedet har vært brennhett denne høsten, med høy etterspørsel og skyhøye rater.
En fersk rapport fra Westwood Global Energy Group konkluderer med at det er iferd med å endre seg, i hvert fall når det kommer til utsiktene for halvt nedsenkbare rigger, såkalte semi-rigger.
– Bruken av, og tildelingsaktiviteten for, halvt nedsenkbare rigger, har vist forbedring i løpet av 2022. Men utsiktene for etterspørsel i 2023 er uinspirerende. Flere rigger kan komme til å forlate Nordsjøen i 2023, heter det i rapporten.
Rapporten har tatt utgangspunkt i Westwood sin dag-til-dag-oversikt RigLogix, som viser at antallet semi-rigger i Nordsjøen har falt med 17 rigger, tilsvarende 36 prosent, fra januar 2015 til nå. Nedgangen skyldes et langvarig fall i etterspørselen etter slike rigger, spesielt i den modne britiske sektoren av Nordsjøen.
Sesongstyrt marked
I juli 2022 var likevel andelen tilgjengelige rigger som var i bruk på hele 90 prosent, det høyeste siden 2015. I skrivende stund er antallet nede i 78 prosent, og ni rigger står inaktive. Markedet for semi-rigger er historisk sett ofte sesongstyrt. I vintermåneder, med tøffe værforhold, er bruken lavere enn i mildere vår- og sommermåneder.
Mens andre soner i verden ligger jevnt rundt 90 prosent utnyttelse av tilgjengelige rigger, henger Nordsjøen dermed til sammenligning etter. Dette har ifølge rapporten ført til at man søker oppdrag i andre verdensdeler, der det kan være tilbud om både lengre kontrakter og potensiale for høyere dagrater. Ifølge rapporten fra Westwood gjelder dette også langt på vei for oppjekkbare rigger, såkallte «jack-ups».
Rigger forlater Nordsjøen
Så langt i år har både Island Innovator og Deapsea Bolstad forlatt Nordsjøen til fordel for oppdrag i Afrika.
Rapporten viser også til rykter om at andre rigger er på vei til andre kontinenter. En tredje rigg skal være på vei til Afrika, mens en annen skal ha fått et oppdrag i Australia i andre halvdel av 2023. Ocean24 sitter ikke på bekreftelse på hvilke rigger det her er snakk om, eller om disse kontraktene er signert, men viser til hva Westwood Global Energy Group skriver.
Westwood konkluderer med at utnyttelsesgraden kan komme til å stige igjen gjennom neste år, rett og slett fordi så mange rigger nå er i ferd med å forlate Nordsjøen. Det uttrykkes bekymring for at det reduserte antallet tilgjengelige rigger kan skape et omvendt problem når etterspørselen øker – noe som kan komme til å skje allerede året etter, i 2024.