Offshore vindservicefartøyselskapet Edda Wind kunngjør i dag at de har tatt levering av Edda Brint fra selskapet Astilleros Balenciaga.
Kenneth Walland, CEO, forteller at selskapet nå ønsker å spisse produkter til fornybar sektor og offshore vind.
-Vi ser store muligheter i denne sektoren og ønsker å være et ledende selskap innenfor fornybar energi og havvind, sier han til Ocean24.
Fartøyet er det andre fartøyet som leveres som en del av et sjuskips nybyggingsprogram.
Edda Wind er et offshore vindserviceselskapet, med hovedkontor i Haugesund. Selskapet utvikler, bygger, eier og driver spesialbygde SOV-er og CSOV-er for havvindparker over hele verden.
Edda Brint ble bestilt i begynnelsen av 2020 og er klar for å begynne operasjoner allerede i januar 2023, forteller Kenneth Walland, CEO Edda Wind til Ocean24.
Det nye Service Operation Vessel (SOV), kalt Edda Brint, vil starte operasjonen etter å ha forlatt verftet i Spania, og starte en femtenårig kontrakt med Vestas ved Seagreen Offshore vindpark i Skottland.
Satser på fornybar energi
Fartøyet er forberedt for nullutslippsoperasjoner med hydrogen som energibærer.
–Edda Brint er den første SOV i verden forberedt med et hydrogenbasert energisystem planlagt for fire ukers utholdenhet. I prinsippet betyr dette at dette fartøyet om noen år er i stand til å støtte bygging og idriftsettelse av vindparker uten å generere karbonutslipp, sier Walland.
Fartøyet er 82,9 meter langt med en bredde på 18,6 meter. Den har plass til opptil 60 personer i separate høystandardhytter. Hennes søsterfartøy – «Edda Goelo» vil bli levert til Edda Wind fra samme verft i Q2/2023 og starter en femårskontrakt i Frankrike til høsten.
Ni fartøysflåter
Walland forteller at i tillegg til Edda Brint har selskapet fire CSOV-er og en SOV under bygging, eier og driver Edda Wind to SOV-er, «Edda Passat» og «Edda Mistral» og en CSOV «Edda Breeze». SOV-ene er begge på kontrakt til Ørsted på vindparker i Storbritannia, og «Edda Breeze» vil starte sin virksomhet for Ocean Breeze i Tyskland i januar 2023.
Under det nåværende flåteutvidelsesprogrammet vil Edda Winds flåte bestå av 9 fartøy innen 2024, hvorav fem nybygg vil starte i drift i 2023.
-Operatører leter kontinuerlig etter måter å forbedre effektiviteten til vindparkdrift og redusere driftskostnader og miljøfotavtrykk. Vi forventer at etterspørselen etter spesialiserte servicefartøy vil forbedre seg ytterligere, og vi er godt posisjonert for å utnytte denne trenden, legger Kenneth Walland til.