Riggselskaper opplever en kraftig økning av forespørsler, og rigg-nestor Roger Simmenes har ikke sett slik aktivitet på 10-15 år. Den økte aktiviteten ser heller ikke ut til å ta slutt med det første.
De siste ukene har Ocean24 skrevet flere saker om den økende aktiviteten i riggmarkedet. For noen uker tilbake var dagspris for deepwater-rigger på mellom 300 000 og 350 000 amerikanske dollar. Nå ligger prisnivået på nærmere 400 000 dollar, som blant annet både Deepsea Stavanger og Transocean Norge ligger på.
Riggselskapene Seadrill og Transocean melder begge at prisen for deepsea-rigger passerer 500 000 dollar innen relativt kort tid.
For mid-water-rigger ligger prisen på «bare» 150 000 – 250 000 dollar per dag.
I et forsøk på å forklare den høye og økende aktiviteten, har O24 har snakket med sjef i Island Drilling, Roger Simmenes.
Han trekker frem en økning av prosjekter i Afrika, Storbritannia og Midtøsten blant årsaker for den økte etterspørselen. Eksempelvis er Deepsea Bollsta på vei til Namibia fra Semco Maritime sitt verft på Hanøytangen.
Det ryktes også om at søsterskip Deepsea Mira har oppdrag i Sør-Afrika, men dette er ennå ikke avklart.
Simmenes understreker at etterspørsel i Norge ikke er endret, men at den globale aktiviteten skaper ringvirkninger som også oppleves her til lands. Det har ført til en aktivitet unik for de siste 10-15 år.
Alle veier fører til Kyiv
Man kommer likevel ikke utenom krigen i Ukraina, som Simmenes mener er den klart overordnede årsaken til økt aktivitet.
Minkende russiske gassleveranser gjør at europeiske land febrilsk leter etter nye energikilder. For eksempel står gass står for 42% av Storbritannia energibruk, og usikkerheten knyttet til Europas nye energipolitiske hverdag gjør at landet ser etter nye kilder. 5. oktober kunne vi lese at britene ønsker å handle mer gass fra Norge.
Simmenes og Island Drilling forventer også økt aktivitet fra Afrika og Asia fremover.
Langvarige kontrakter
Det er ikke bare aktiviteten som ser ut til å øke, men også lengden på kontraktene.
Simmenes påpeker at nye kontrakter for tiden blir inngått med 3 års leietid, som i stor grad skaper forutberegnelighet for riggselskapene.