Equinor tildeler seks forsyningskontrakter på til sammen 2,5 milliarder kroner.
De seks forsyningsfartøyene vil bli drevet av Simon Møkster Shipping AS, Island Offshore Management AS, Eidesvik AS, Remøy Shipping AS og P/F Skansi Offshore.
Kontraktene trer i kraft innen utgangen av 2022, og har en kontraktsperiode på tre år pluss tre ettårige opsjoner. Fartøyene skal bidra i Equinors virksomhet på norsk sokkel.
Island Clipper til Hywind
I tillegg har Equinor forlenget en kontrakt med Island Offshore Shipholding LP for fire år, for Island Clipper, et forsyningsfartøy som i tillegg har en gangbro. Island Clipper har tidligere vært brukt på Oseberg-feltet, og skal etter planen også benyttes på Hywind Tampen havvindpark.
Amoniakk-prosjekt
Som en del av avtalen er det inngått en felles forpliktelse om å se nærmere på muligheter for å modifisere fartøyene Island Crusader og Kongsborg, slik at de kan gå på ammoniakk.
Dette vil bli gjort i to forskjellige prosjekter, som vil involvere en rekke underleverandører i hele den maritime industrien. Det overordnede målet er å redusere CO2-utslippene med inntil 90 prosent ved bruk av ammoniakk. Alle seks fartøyene har fått, eller vil få, installert batteri for hybrid batteridrift.
Involverte fartøyer, eiere og drift:
- Island Crusader, Island Offshore VIII KS, Island Offshore Management AS
- Stril Luna, Simon Møkster Rederi AS, Simon Møkster Shipping AS
- Stril Mar, Simon Møkster Rederi AS, Simon Møkster Shipping AS
- Rem Hrist, Etta Shipowning Ltd, Remøy Shipping AS
- Kongsborg, Skansi Ship Invest P/F, P/F Skansi Offshore
- Viking Avant, Eidesvik MPSV AS, Eidesvik AS